Data publikacji:

Bieganie po asfalcie – jak uniknąć kontuzji?

Bieganie po asfalcie wymaga butów z dobrą amortyzacją i odpowiedniej techniki. Mając na uwadze te dwie kwestie i pamiętając o rozgrzewce przed wyjściem na trasę biegową, zmniejszysz ryzyko nabawienia się kontuzji lub urazu.

Bieganie po asfalcie ma swoje pozytywne, jak i negatywne strony. Nie jest to wymagająca nawierzchnia, więc świetnie sprawdzi się na początku przygody z bieganiem lub przy treningach nastawionych na poprawę szybkości. Na twardym i równym podłożu masz też lepszą przyczepność. Z drugiej strony, jeśli będziesz jedynie trenował na asfalcie i przebiegał więcej niż 70 km tygodniowo, zwiększasz prawdopodobieństwo urazu. Dbaj zatem o to, aby biegać również po miękkiej i nierównej nawierzchni, czyli ścieżkach w lesie, łące czy parkowych alejkach pokrytych ziemią.

Decydując się na bieganie po asfalcie, przede wszystkim zainwestuj w odpowiednie obuwie. Głównym kryterium doboru butów biegowych jest typ stopy – pronujący, supinujący lub neutralny. Możesz to sprawdzić, zamaczając bosą stopę w wodzie lub malując ją farbą i odciskając na kartce papieru. Ślad całej lub prawie całej stopy oznacza, że jest ona neutralna.

Odbicie obrazujące połączenie przodu i tyłu wskazuje na typ pronujący, natomiast brak linii między przodem a tyłem stopy świadczy o supinacji. Aby uniknąć bólu kolan, skręcenia kostki czy naderwania ścięgien Achillesa, postaw na buty z miękką i elastyczną podeszwą, szczególnie w obrębie palców, gdyż to miejsce jest narażone na tworzenie się bolesnych odcisków i pęcherzy. Buty do biegania po asfalcie powinny być też lekkie i posiadać dobry system amortyzacji.

Jeśli chodzi o technikę biegania, to pamiętaj o patrzeniu przed siebie i trzymaniu głowy prosto oraz równomiernym poruszaniu rękami (nie zaciskaj ich w pięści). Zwracaj uwagę na to, aby stopy lądowały w linii prostej i w miarę możliwości w kierunku od stopy przez śródstopie aż po palce, natomiast kolano powinno być lekko ugięte. Aby uniknąć kontuzji, niezbędne będą też regularne ćwiczenia wzmacniające mięśnie, zwłaszcza czworogłowy uda.

Obuwie do biegania dla stopy pronującej*

*Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o produkcie, kliknij w zdjęcie

Autor: Sylwia Stwora