Data publikacji:

Rower górski czy crossowy? Jaki rower wybrać?

W sklepach znajdziemy niezwykle szeroką ofertę rowerów, przeznaczonych do jazdy w różnych specyficznych warunkach terenowych. O ile zazwyczaj nie mamy specjalnych problemów z wyborem funkcjonalnego jednośladu do poruszania się po mieście, pewne problemy pojawiają się, gdy potrzebujemy pojazdu do przejażdżek po bardziej wymagających górskich trasach. W artykule przedstawiamy najważniejsze różnice pomiędzy rowerami górskimi i crossowymi. 
Single mountain bike rider on electric bike
Pomiędzy rowerami crossowymi oraz górskimi istnieją pewne podobieństwa, przez co często są one ze sobą mylone. Zjawisku temu sprzyja również to, że granice tego, czym jest rower górski, są dość płynne i wielu producentów używa tej nazwy do opisywania wielu znacząco różniących się między sobą pojazdów. 

Rower crossowy – co warto wiedzieć?

Rowery crossowe można uznać za połączenie pojazdów typowo turystycznych oraz górskich. Są to konstrukcje o profilu sportowym, konstrukcja ramy oraz kierownica mogą tutaj sprawiać, że użytkownik przyjmuje nieco bardziej pochyloną postawę. Pojazd zaprojektowany jest z myślą o krótszej, ale bardziej intensywnej jeździe, nie nadaje się więc do bardzo długich wycieczek rowerowych. 
Crossówki świetnie radzą sobie na nierównym i kamienistym terenie, spokojnie poradzą sobie z jazdą po bezdrożach i wąskich ścieżkach. Pomagają im w tym dość wysokie i szerokie opony, przeciętnie o rozmiarze od 38 milimetrów do 44 milimetrów. Na wyposażeniu jednośladu znajduje się też amortyzator o skoku wynoszącym około 55–65 milimetrów. Koła mają natomiast najczęściej średnicę 28 cali. 
W razie potrzeby rowery nie sprawią również wielkich problemów, gdy chcemy skorzystać z nich także w mieście, choć ze względu na brak dodatkowego wyposażenia jazda taka nie będzie za bardzo komfortowa. Właściciele crossówek muszą więc zapomnieć o fabrycznie montowanym oświetleniu, błotnikach, nóżce postojowej albo bagażniku. Jazda w deszczu może być więc niezwykle kłopotliwa. 
Brak dodatkowych akcesoriów sprawia jednak, że rowery crossowe odznaczają się względnie niską masą, wynoszącą około 13–15 kilogramów. Modele z wyższej półki cenowej mogą być jeszcze lżejsze dzięki ramie wykonanej z bardzo lekkich i specjalistycznych stopów aluminium. Cecha te ułatwia transport oraz przechowywanie pojazdu. 
Cena rowerów crossowych zaczyna się w okolicach około 1000 złotych, za najdroższe zapłacimy jednak kilkukrotnie więcej. Zazwyczaj wraz z wyższą ceną mamy gwarancję większej trwałości pojazdu, otrzymuje on też wyższej jakości komponenty, co z pewnością pomoże nam w trasie. Warto jednak podkreślić, że nawet najdroższe crossówki nie są zalecane do jazdy w najtrudniejszych warunkach terenowych, z pewnością nie sprostają też wysokim wymaganiom osób zajmujących się półamatorsko lub profesjonalnie kolarstwem górskim. 

Dla kogo rower crossowy?

Rowery crossowe są doskonałą propozycją dla osób, które chcą sprawdzić się w nieco bardziej wymagających trasach terenowych poza miastami. Sprawdzą się one również podczas wycieczek z rodziną i znajomymi, a także podczas jazdy po mieście (tutaj przyda się dokupić dodatkowe akcesoria). Crossówki są też dobrym rozwiązaniem przejściowym, gdy nie chcemy inwestować w droższe i specjalistyczne pojazdy. 

Rower górski (MTB) – co warto wiedzieć?

Rowery górskie lub MTB (ang. mountain terrain bike) to pojazdy zaprojektowane specjalnie z myślą o jeździe po najbardziej wymagających trasach i bezdrożach. Tak zwane górale mimo dość dużej specjalizacji są niezwykle chętnie wybierane przez konsumentów. Na ich popularność wpływa to, że dostępne są pod różnymi postaciami. W grupie tych jednośladów znajdziemy więc modele przeznaczone stricte do rywalizacji wyczynowo-sportowej (rowery MTB XC), jazdy dowolnej w ekstremalnych warunkach (rowery typu enduro i trail), a także bardziej rekreacyjnego użytku.
Czym charakteryzuje się rower górski? Przede wszystkim wzmocnioną ramą z łatwością absorbującą intensywne wstrząsy lub upadki. Aby zachować równowagę na drodze, geometria roweru zachęca do przyjmowania pochylonej pozycji w siodełku. Kierownica może być tutaj, w zależności od modelu, prosta lub wygięta. Niezwykle ważnym elementem roweru górskiego jest amortyzacja zamontowana w ramie i widelcu przedniego koła, poprawiająca komfort jazdy po nierównym terenie. Ze względu na jej typ, pojazdy MTB dzielimy na cztery typy.
  • Rowery full-suspension – rowery z amortyzatorami zamontowanymi na przednim i tylnym kole.
  • Rowery hardtail – rowery z amortyzatorem wyłącznie na przednim kole.
  • Rowery softail – rowery z amortyzatorem wyłącznie na tylnym kole.
  • Rowery sztywne – modele pozbawione amortyzatorów.
  • Wybór konkretnej konstrukcji jest w dużej mierze podyktowany przeznaczeniem modelu oraz osobistych preferencji użytkownika. W porównaniu do rowerów crossowych, skok amortyzatorów ze zrozumiałych względów jest większy i wynosi od 100 milimetrów do nawet 200 milimetrów. 
    W porównaniu do crossówek, rowery górskie odznaczają się też mocniejszymi i skuteczniejszymi hamulcami oraz kompleksowymi przerzutkami. Mają one też szersze opony, pozwalające dodatkowo absorbować wstrząsy, a także zwiększać przyczepność na szutrowej lub kamienistej powierzchni, co znacząco utrudnia swobodną jazdę po równych asfaltowych drogach i codzienne poruszanie się po mieście. Rozwiązaniem niwelującym częściowo tę wadę jest sięgnięcie po opony z bardziej płytkim i gładkim bieżnikiem. 
    Koła dostępne są w wielu rozmiarach – od 26 cali do 29 cali. Waga „górala” może być wyższa lub porównywalna z przeciętną crossówką, ale tylko w przypadku najtańszych modeli. Najlepsze rowery MTB to niezwykle lekkie konstrukcje, których masa nie przekracza 10 kilogramów. Cena dobrych modeli górskich zaczyna się w granicach około 4000 złotych, a kończy na kilkunastu tysiącach złotych.

    Dla kogo rower górski?

    Rower górski to rozwiązanie dla osób, które bardziej na serio zajmują się jazdą terenową. Inwestycja w pojazd tego typu ma sens, gdy regularnie wybieramy się na krótsze, acz wymagające przejażdżki jednośladem albo planujemy dłuższe weekendowe wyprawy i wycieczki. Z pewnością górale nie będą komfortowym rozwiązaniem dla osób poszukujących bardziej uniwersalnego pojazdu, który sprawdzi się też podczas codziennych dojazdów do pracy lub szkoły. 

    Rower górski czy crossowy – który wybrać?

    Odpowiedź na to, czy wybrać rower crossow, czy górski, zależy w dużej mierze od tego, po jakich trasach chcemy się przemieszczać. Jeżeli zależy nam na bardziej rekreacyjnej jeździe zarówno w terenie, jak i po mieście, crossowe modele będą znacznie lepszym rozwiązaniem, zwłaszcza jeżeli na wycieczki wybieramy się nieregularnie, np. w okresie wakacyjnym. Górale to propozycja przede wszystkim dla osób z żyłką sportowca oraz profesjonalnych kolarzy szukających wyzwania na stromych i niebezpiecznych górskich szlakach. Nie bez znaczenia podczas zakupów pozostaje też fakt, że są one również znacznie poważniejszą inwestycją finansową.