Data publikacji:

Jaki rower enduro do 8000 zł wybrać?

Większość ludzi, jeżdżąc na rowerze, nie zwraca uwagi na rodzaj posiadanego jednośladu. Ma to jednak ogromne znaczenie, gdyż każdy rower, mając różne udogodnienia, jest przystosowany do różnorodnych metod jazdy na rowerze, np. jazdy rekreacyjnej lub ekstremalnej, bądź do miejsc, do których jest przystosowany. W tym artykule skupimy się na rowerach enduro. Czym się one charakteryzują? Jaki rower enduro kupić do 8000 zł? Radzimy, na co zwracać uwagę przy zakupie tego rodzaju roweru.
Sprawdź również: Jaki gravel do 4000 zł wybrać?
rower enduro do 8000 zł

Czym jest enduro?

Wiele osób nie wie, że tak naprawdę enduro ma dwa znaczenia. Pierwszym z nich jest dyscyplina motorowerowa i rowerowa, a drugim – rodzaj roweru używany właśnie podczas danej dyscypliny. Dlatego też mówiąc o rowerach enduro, warto w pierwszej kolejności dowiedzieć się, czym jest dziedzina enduro. Jest to forma ekstremalnych przejazdów, która łączy w sobie elementy kolarstwa górskiego zjazdowego oraz przełajowego. Do tego stylu jazdy nie ma określonych/wyznaczonych ścieżek, gdyż właśnie na samodzielnym wybieraniu ekstremalnych, najciekawszych tras polega enduro. Zazwyczaj są to górskie, strome ścieżki, leśne, nierówne tereny bądź piaszczyste pagórki. W enduro można wyróżnić zasady, że im trudniej, tym lepiej, a dla rowerzystów czy motorowerzystów nie ma tras niemożliwych. Biorąc pod uwagę ekstremalność danej dyscypliny, można stwierdzić, że jest ona stosunkowo niebezpieczna, dlatego kierowca jednośladu musi mieć umiejętności sprawnego pokonywania krętych ścieżek, nierówności, wyboistych terenów, stromych zjazdów, a także podjazdów.

Rower do enduro – charakterystyka

Rowery enduro są przystosowane do jazdy na trudnych terenach, gdzie na pierwszy rzut oka nie widać ścieżek odpowiednich do jazdy na rowerze. Dlatego muszą one być skonstruowane w taki sposób, aby umożliwić rowerzyście jazdę po górach, pagórkach, leśnych trasach, a nawet wykonywanie wyskoków nad ziemię. Jednymi z ważniejszych elementów wyposażenia rowerów wyczynowych są amortyzacja, szerokość opon oraz lekkość i wytrzymałość całej konstrukcji, gdyż wpływają na ogólne bezpieczeństwo oraz komfort podczas zjazdów.
Rowery enduro mają charakterystyczną budowę, na którą składają się: kąt główki ramy wynoszący 65 stopni, nisko osadzony suport, wydłużenie górnej rury ramy, szersza kierownica oraz krótki mostek. Wszystkie wymienione elementy zostały przekształcone z klasycznego roweru na bardziej wyczynowy model, a dzięki nim rowerzysta ma większą stabilność podczas przejazdów, pochyloną, aerodynamiczną postawę ciała oraz pewniejsze prowadzenie jednośladu.

Na co zwracać uwagę przy wyborze roweru enduro?

  • Koła – ważne, aby były duże i szerokie, polecane są zazwyczaj koła 29-calowe. Dzięki nim rower jest stabilniejszy, zwiększa przyczepność do podłoża oraz łatwiej pokona przeszkody na drodze. Warto skupić swoją uwagę także na bieżnik opon, który odpowiada za odprowadzanie wody, błota i innych zanieczyszczeń spod kół.
  • Amortyzacja – każdy rower enduro musi być wyposażony w solidny system amortyzacji, aby niwelował drgania wywoływane przez podłoże oraz zapewniał bezpieczne lądowanie po wyskokach. Obecnie najlepsze rowery enduro mają około 160–170 mm skoku z tyłu oraz 160–180 mm skoku amortyzatora.
  • Geometria ramy – innowacyjna geometria rowerów enduro, w której kąt główki ramy ma około 65 stopni, wymusza na rowerzystach utrzymywanie pochylonej, agresywnej, a zarazem aerodynamicznej postawy ciała, która wpływa na zmniejszenie oporu, a tym samym szybszą jazdę oraz stabilniejsze kierowanie jednośladem.
  • Lekkość – przyjmuje się, że rower enduro powinien być lekki, aby zapewnić łatwość jazdy, zwłaszcza podczas podjazdów pod strome góry czy pagórki. Dobre rowery enduro powinny zatem ważyć około 12–17 kg.
  • Hamulce – podczas pokonywania ekstremalnych tras, zwłaszcza stromych zjazdów, tarcze hamulcowe znajdujące się w wyposażeniu roweru muszą być solidne i sprawne, aby zapewniły jak największe bezpieczeństwo.
  • Przerzutki – najbardziej popularną opcją napędu jest 1x12. Zapewnia on sprawne dostosowanie przełożeń do warunków panujących na trasie oraz łatwość w obsłudze przerzutek znajdujących się w jednej manetce.
  • Regulowana sztyca – dopper – jest ważnym elementem, w który powinien być wyposażony każdy rower enduro. Umożliwia opuszczenie siodełka przed podjazdami bez konieczności schodzenia z roweru i ręcznego regulowania siedziska.
  • Jaki rower enduro do 8000 zł wybrać?

    Przedstawiamy nasz wybór rowerów enduro do 8000 zł:
  • Indiana X-Enduro 7.7 M19 (3299 zł) – wyposażony jest w aluminiową ramę, która sprawia, że dany model roweru jest znacznie lżejszy i łatwiej się go prowadzi. Koła mające 27,5 cala zapewnią utrzymanie równowagi i łatwość w manewrowaniu, zwłaszcza podczas skrętów. Ma solidne hamulce, które są wyżej umiejscowione w rowerze, dzięki czemu są odporniejsze na wszelkie zabrudzenia, amortyzator chroniący przed wstrząsami oraz przerzutki z 10 biegami, co ułatwi podróżowanie po różnych terenach.
  • Dartmoor Bluebird EVO 29 (6299 zł) – waży 16,3 kg, wykonany jest ze sztywnego i wytrzymałego stopu aluminium. Za niwelowanie nierówności terenu odpowiada amortyzacja o skoku 160/160 mm oraz 29-calowe koła. Wyposażony jest w 10-rzędowe przerzutki oraz solidny hamulec zaopatrzony w zaciski 4-tłoczkowe z przodu oraz 2-tłoczkowe z tyłu.
  • Orbea Laufey H30 (6499 zł) – rower ma szerokie opony, amortyzator o 140 mm skoku, hydrauliczne hamulce oraz 11- rzędowy napęd. Wykonany jest z lekkich, a zarazem wytrzymałych elementów, co sprawia, że jest idealny do dyscypliny enduro.
  • Zdjęcie: Envato Elements
    Autor: Dominika Mańka