Data publikacji:

Poranne bieganie – zalety. Czemu warto biegać rano?

Jak sprawić, by po przebudzeniu mięśnie szybko się rozruszały, ciało nabrało energii, a głowa miała świeże myśli? Trenuj! Poranne bieganie ma wiele zalet – poznaj je, nastaw budzik na wczesną godzinę i przekonaj się, jak dobry dla organizmu jest jogging o świcie.
poranne bieganie
Zmobilizowanie się do wstawania przed wszystkimi nie jest łatwe. Ale w dłuższej perspektywie warto – przetrwaj początki, aż w końcu pobudka o 5:30 stanie się dla ciebie zwykłą rutyną.
Jest naprawdę wiele powodów, dla których warto biegać rano – oto niektóre z nich:

Podczas porannego biegania organizm pobudzi się do pracy

Rano nasz organizm dopiero budzi się po naturalnej regeneracji i odpoczynku – czyli po śnie. Właśnie wtedy jesteśmy najbardziej wypoczęci. Im lepiej spaliśmy, tym bardziej jesteśmy gotowi do działania. Zdrowy sen powinien trwać około 7–8 godzin – dopiero wówczas organizm będzie miał szansę naprawdę się zregenerować. Dlatego właśnie ranek to najlepszy czas na aktywność fizyczną, ponieważ organizm jest pełen nowych sił i gotowy do pracy. Sport mocno go także pobudzi i sprawi, że poczujesz przypływ endorfin. Bieganie wieczorne polecane jest zdecydowanie mniej, ponieważ wtedy nasz organizm szykuje się na nocny odpoczynek. Dlatego z biologicznego punktu widzenia naturalne jest wyciszenie i uspokojenie się przed snem, a sport, zwłaszcza bieganie, które jest intensywnym wysiłkiem, nie tylko zmęczy, ale też niepotrzebnie pobudzi ciało.

Poranne bieganie mobilizuje

Perspektywa porannego treningu może być silnie mobilizującą przesłanką do... wstania z łóżka. Rano mamy więcej energii i po prostu bardziej nam się chce robić różne rzeczy, ponieważ dzień dopiero się zaczyna. Po porannym wysiłku fizycznym twój organizm poczuje się przyjemnie zmęczony, a danie mu powodu do pobudki, jakim jest codzienny poranny trening, będzie mocną motywacją do właściwego rozpoczęcia dnia.

Bieganie rano ćwiczy siłę woli

Wszyscy jeszcze smacznie śpią, a twój budzik niemiłosiernie dzwoni, lecz dla ciebie to nie problem – wstajesz, żeby biegać. Walczysz ze snem, słabością, wzmacniasz swój charakter, a twój organizm wynagradza cię dodatkową energią na cały dzień. Mięśnie są rozruszane, endorfiny docierają do mózgu – czujesz się świetnie, a przed tobą cały dzień z takim samopoczuciem – warto? Warto!

Poranne bieganie jest bezpieczniejsze

Biegasz rano – masz lepszą pogodę

Poranne bieganie – tłumów unikanie

Jeśli zaczniesz trening naprawdę bardzo rano, np. o godz. 5:30., to jest wysoce prawdopodobne, że nie spotkasz nikogo. I jeśli jest to dla ciebie zaleta, to tak właśnie działaj. Jeżeli zaś wolisz mijać znajomych biegaczy i biegaczki, to trenuj o stałej porze – najlepiej w tych samych godzinach.

Biegaj rano – popraw metabolizm!

Śniadanie przed treningiem to ciągle kwestia sporna – jeść czy nie jeść? Wiele osób biega bez śniadania lub po lekkim, energetycznym batoniku. Wydaje się rozsądne poranne bieganie na czczo, a dodanie organizmowi energii zaraz po treningu – wtedy śniadanie smakuje naprawdę wspaniale. Za to biegając pod koniec dnia, musimy zwrócić baczną uwagę na to, co jemy cały dzień. Trzeba pamiętać, że ciężkostrawne potrawy mogą utrudnić jogging.

Poranny jogging zamiast kawy

Poranne bieganie – zalety organizacyjne

Poranny trening sprzyja zwiększonej produkcji witaminy D