Data modyfikacji:

Czym są bojery?

Mało kto wie, że Polska należy do czołówki krajów święcących triumfy w zawodach żeglarstwa lodowego. Żeglowanie po zamarzniętej tafli wody, zwane też „lataniem”, to nie lada atrakcja, którą umożliwiają bojery.

bojery

Skąd się wzięło żeglarstwo lodowe?

Sama forma żeglarstwa lodowego zrodziła się w Holandii już w XVII wieku, ale wówczas w ten sposób transportowano ludzi i towar. Pierwszy bojer, przypominający współczesne konstrukcje, powstał w Ameryce Północnej. Początki europejskiej historii „latania” po lodzie wiążą się z krajami nadbałtyckimi i końcem XVIII wieku. W Polsce do popularyzacji tego sportu przyczyniło się przystąpienie w 1935 roku do Europejskiej Unii Żeglarskiego Lodowego, a głównym ośrodkiem dla uprawiających ten sport od początku są Mazury.

Na czym polegają bojery?

Za pojęciem bojera kryje się specjalny pojazd – ślizg, który do poruszania się po zamarzniętym akwenie wodnym wykorzystuje wiatr. Najpopularniejsza konstrukcja typu DN składa się głównie z masztu, żagla, kadłuba, płozy sterującej na dziobie i takielunku, czyli olinowania. Prostszymi modelami bojerów są iceflyer lub iceboard, które jako żagiel wykorzystują gotowy pędnik stosowany w windsurfingu. Specjalne konstrukcje dzielą się jeszcze na wersje sportowe i rekreacyjne. Pojazd typu DN może „latać” po lodzie z prędkością do 90 km/h, choć w niektórych modelach można przekraczać również 100 km/h.

Sterowanie bojerem, w którym „lata” się w pozycji półleżącej przypomina żeglowanie jachtem. Uprawianie żeglarstwa lodowego nie wymaga posiadania szerokiej wiedzy żeglarskiej. Jeśli wiesz jak kierować jachtem, znasz kierunki wiatru czy potrafisz robić zwroty, reszty możesz nauczyć się na specjalnych kursach, które przygotowują zarówno do zawodowego, jak i rekreacyjnego uprawiania tej zimowej dyscypliny sportu.

Autor: Sylwia Stwora