Data modyfikacji:

Jaki rower na długie trasy wybrać?

Chcąc bezpiecznie pokonywać duże odległości, nasz rower musi być zaprojektowany tak, aby wytrzymał długotrwałe naciski oraz ułatwić nam długie wyprawy. Jaki rower na długie trasy zatem wybrać? Rowery turystyczne są zdecydowanie najlepszą opcją. Mają zwykle więcej szprych, aby poradzić sobie z dodatkowym ciężarem, mniejsze koła, które można łatwiej naprawić w każdym zakątku świata, oraz grubsze opony, które pomagają im tolerować praktycznie wszystkie warunki zewnętrzne. Ten artykuł to szczegółowy przewodnik po tym, jak znaleźć najlepszy rower na długie trasy i jak wybrać go na następną przygodę.
jaki rower na długie trasy wybrać

Jaki rower na długie trasy? Kluczowe cechy

Rowery stworzone z myślą o długich trasach występują w wielu różnych stylach. Są zbudowane inaczej niż standardowe modele. Mają geometrię zaprojektowaną tak, aby pomieścić dodatkową wagę, dzięki czemu entuzjaści turystyki mogą nosić zapasy podczas długich podróży.

Ta następna sekcja przedstawia funkcje, które umożliwiają rowerom turystycznym pokonywanie długich dystansów. Należy o nich pamiętać podczas zakupów lub nawet zmiany przeznaczenia istniejącego roweru.

Geometria ramy

Rowery turystyczne mają dłuższy rozstaw osi niż standardowe modele szosowe. Dzięki temu rower może unieść większą wagę, pozostając jednocześnie stabilnym i minimalnie „odbijającym się” na nierównym terenie. Poprawia to zwrotność poprzez dalszą stabilizację układu kierowniczego. Aby zmierzyć to na przyszłym modelu, należy wziąć pod uwagę odległość między przednią i tylną piastą. Nie dotyczy to wszystkich rowerów turystycznych, ale niektóre mają dłuższe dolne rury tylnego trójkąta, dzięki czemu są bardziej stabilne i zapewniają miejsce na tylne bagażniki.

Materiały ramowe

Stal jest zdecydowanie najpopularniejszym materiałem na rowery turystyczne. Jest bardzo wytrzymała, a jednocześnie zaskakująco odporna na łagodne zginanie i inne naciski, takie jak drgania drogowe i niespodziewane wstrząsy ukryte w trudnym terenie. Ponadto stal jest jednym z nielicznych materiałów, które w przypadku uszkodzenia można zespawać ze sobą i nadal używać jak nowe.

Kupując rower na długie trasy, dobrym rozwiązaniem jest zakup stalowego roweru turystycznego.

Szprychy koła

Im więcej szprych na kołach roweru, tym zazwyczaj mocniejsze są koła. Aby uzyskać wysokiej jakości rower na długie trasy, należy szukać kół z minimum 32 szprychami. Zamierzając przewozić dużo ciężaru (sprzęt kempingowy i inne wyposażenie) lub regularnie jeździć w terenie, należy wybrać rower z większą liczbą szprych.

Zachodzące na siebie szprychy to kolejny pomocny wskaźnik siły i trwałości. Im więcej razy szprychy roweru krzyżują się ze sobą, tym mocniejsze są jego koła. Rowery zaprojektowane do wyścigów szybkich nie mają przecinających się szprych. Natomiast modele wytrzymałościowe mogą przecinać się dwa, a nawet trzy razy.

Rozmiar koła

Rozmiar kół to kolejny czynnik ściśle związany z terenem, po jakim mamy zamiar jeździć. Najlepsze dla nas koła zależą od tego, gdzie planujemy wybrać trasę. Trzymając się utwardzonych dróg i terenów zabudowanych, koła 700 mm powinny wystarczyć. Jest to dość standardowy rozmiar używany również w zwykłych rowerach szosowych.

W przypadku wycieczek terenowych i dzikich przejażdżek po błocie, trawie i żwirze, nieco mniejszy rozmiar koła, przykładowo 650 mm, może być lepszy.

Rozmiar opony

Standardowe koła 700 mm są kompatybilne z różnymi rozmiarami opon. Opony o szerokości 32 mm są prawdopodobnie najczęstszym wyborem, ale często stosuje się opony 28 mm, a nawet 25 mm.

Jeżeli nasze koła mogą je pomieścić (nie wszystkie są zdolne), warto rozważyć opony o szerokości 35 mm. Są doskonałe na długie podróże, ponieważ zwiększona szerokość zwiększa amortyzację, właściwości jezdne i ogólny komfort. Opony 35 mm należy zakładać na rower na długie trasy tylko wtedy, gdy jest wystarczająco dużo miejsca, aby mogły skręcić bez ocierania się o ramę roweru.

Dodana waga nieco spowolni rower, ale rower na długie trasy i tak nie jest stworzony do prędkości.iowa.

Bieżnik opony

Jeśli chodzi o bieżnik, to im grubszy i twardszy, tym lepszy. Ponadto im bardziej szorstkie i grube opony, tym lepiej trzymają się drogi. Warto szukać grubych opon o określonych wzorach trakcji.

Odporność na przebicie

Zdecydowanie zaleca się używanie specjalnie zaprojektowanych opon odpornych na przebicie. Nie wystarczy mieć przy sobie zestawu do naprawy przebitych opon podczas długiej wędrówki, chyba że decydujemy trzymać się rozwiniętych obszarów. W przeciwnym razie potrzeba wzmocnionych opon, aby zmniejszyć ryzyko utknięcia na ciemnych szlakach lub niebezpiecznych drogach.

Opony ze zintegrowaną odpornością na przebicie są nieco cięższe niż też bez wzmocnień. Nadal są zalecane, ponieważ mogą znacznie zmniejszyć liczbę powierzchownych łez i zapobiec poważnym uszkodzeniom.

Pedały

Doświadczeni rowerzyści wiedzą, że często sprzedaje się rowery bez pedałów. Daje to użytkownikowi możliwość dobrania pedałów do rodzaju butów, które planuje nosić. Dlatego może być konieczne zakupienie pedałów jako osobnego akcesorium. Występują w dwóch rodzajach: platformowym i zaciskowym.

Nie ma nic złego w klasycznym pedale platformowym do długich tras. Wydajność jest odpowiednia i zawsze niezawodna. Można jednak skorzystać z bardziej wyrafinowanych opcji.

Pedały zatrzaskowe to po prostu sposób na mocne przymocowanie stopy rowerzysty do pedałów. Zaletą tego jest bardziej wydajne podróżowanie przy zmniejszonym wydatku energii, co może stać się bardzo ważne podczas długich podróży.

Jaki rower na wyprawy wybrać? Podsumowanie

Przygotowując się do swojej pierwszej długodystansowej wycieczki rowerowej, warto pamiętać o wspomnianych wyżej rzeczach. Ostatecznie szybkość nie jest najwyższym priorytetem. W trasie wytrzymałość jest o wiele bardziej wartościowa.
Zdjęcie: olegbreslavtsev/Envato Elements
Autor: Konrad Pabian