Data modyfikacji:

Jak zmienić oponę w rowerze?


Do wymiany opon rowerowych nie potrzebujesz specjalistycznych narzędzi ani umiejętności. Wystarczą plastikowe łyżki do opon i chwila wolnego czasu. Jak zadbać o rower i zmienić w nim oponę? To proste! Z naszym poradnikiem zmiana opony rowerowej nie sprawi ci najmniejszego problemu.
rower

Jak rozpoznać zużytą oponę w rowerze?


Kiedy wymienić oponę rowerową? Bieżnik opony nie jest jedynym wyznacznikiem zużycia. Oczywiście mocno starte opony nadają się jedynie do wyrzucenia, ale wymiany mogą wymagać także pozornie zadbane sztuki. Jeśli wyciągasz rower po wielu latach ze strychu lub piwnicy, zwróć uwagę na spękania opony.

Sparciała guma przypomina pajęczynę, więc bez trudu zauważysz uszkodzenie. W niektórych przypadkach stwardniała guma objawi się także odrywaniem klocków bieżnika. Stare opony rowerowe od razu wymień na nowe, w pełni elastyczne. Jadąc z górki, jesteś w stanie rozpędzić się rowerem nawet do 60 km/h. Gdyby w tym momencie pękła opona, skutki mogłoby być tragiczne.

Jak zmienić oponę w rowerze?


W pierwszej kolejności musisz zdjąć starą oponę. Aby to zrobić, spuść powietrze wentylem i rozepnij hamulec. Jeżeli koło nie ma szybkozamykaczy, tylko nakrętki, przygotuj klucz płaski nr 15. Po wyjęciu koła podważ oponę plastikowymi łyżkami do zdejmowania ogumienia. Nie używaj śrubokrętów lub noży, bo uszkodzisz obręcz i dętkę. Gdy zsuniesz jeden rant opony, dalsza część powinna zejść bez oporu.

Aby wyjąć dętkę, odkręć nakrętkę stabilizującą wentyl na obręczy. Wyjmij ją nawet wtedy, gdy zamierzasz założyć ją ponownie, do nowej opony. Upewnij się też, że taśma antyprzebiciowa leży na swoim miejscu i nie przesunęła się na obręczy. Jej zadaniem jest zakrycie końcówki szprych i niedopuszczenie do przebicia dętki.

Jak założyć nową oponę rowerową?


Pora na trudniejsze zadanie, czyli założenie nowej opony. Zarówno opony zwijane, jak i z drucianym rdzeniem, mogą być początkowo sztywne, więc nie obędzie się bez użycia łyżek. Przygotuj co najmniej dwie, by ułatwić sobie naciąganie rantu na obręcz. Zacznij od nałożenia jednego rantu. Oponę wycentruj tak, by jej napisy ustawiły się przy wentylu. To dobra praktyka, bo ułatwia w późniejszym czasie odszukiwanie wentyla do pompowania.

Gdy już masz wsuniętą część opony, włóż do środka dętkę. Najpierw jednak wpuść do niej odrobinę powietrza, by przybrała swój kształt. Dzięki temu wyłożenie opony dętką będzie wygodniejsze. Zacznij od wentyla i wciskaj dętkę do opony po okręgu, uważają na to, by się nie podwinęła. Po wszystkim wciśnij drugi rant opony do obręczy.
Początkowo pójdzie łatwo i zrobisz to palcami. Cały czas uważaj, by nie przytrzasnąć dętki. W końcowym etapie, gdy pozostanie do wciśnięcia kilkadziesiąt centymetrów opony, użyj łyżek do opon. Opór może być duży, więc działaj z wyczuciem. Wciskaj po niewielkim kawałku, z jednej i drugiej strony, asekurując stronę przeciwną drugą łyżką. To proste zadanie, ale wymaga wprawy. Gdy opona wskoczy na miejsce, możesz przejść do ostatniego punktu programu.

Układanie i pompowanie opony rowerowej


Ostatni etap to pompowanie i układanie na miejscu nowej opony. Częstym błędem jest pompowanie od razu do właściwego ciśnienia. W efekcie tego dochodzi do przyszczypania dętki pomiędzy oponą a obręczą koła. Aby do tego nie dopuścić, ułóż wstępnie oponę i dętkę na obręczy koła. Dociskając brzegi opony sprawisz, że dętka znajdzie się wewnątrz ścianek opony i nie będzie wystawać na zewnątrz.

Po tym kroku dopompuj delikatnie oponę. Ponownie: nie pompuj jej do wartości wskazanej na ściance. Wystarczy tyle, by opona ustabilizowała się na swoim miejscu i zaklinowała w obręczy. Mając zdjęte koło, „ostukaj” oponę o podłoże i upewnij się, że ułożona jest równomiernie. Ostateczne bicie sprawdzisz po założeniu koła na rower, ale i już na tym etapie zauważysz ewentualne błędy.
Gdy uda ci się poprawnie nałożyć oponę, załóż koło na rower. Jeśli opona nie przechodzi przez szczęki hamulca, odrobinę spuść powietrze. Zamocuj koło w widełkach i dokręć śrubą lub szybkozamykaczem. Jeśli wymieniasz oponę tylnego koła, upewnij się, że łańcuch jest odpowiednio przewleczony. Na sam koniec zapnij hamulec i sprawdź, czy opona nie „bije”. Gdy zauważysz nieprawidłowości, spuść odrobinę powietrza i dokonaj poprawek. Oponę dopompuj do wartości wskazanej na bocznej ściance. Tylną oponę warto dopompować nieco mocniej niż przednią – to na niej spoczywa większy ciężar.

Jak wymienić oponę w systemie tubeless?


Jednym ze sposobów na to, by uniknąć kapci, jest przejście na system bezdętkowy. Polega to na zastąpieniu dętki specjalną oponą wypełnioną mleczkiem, czyli preparatem uszczelniającym oponę po przebiciu. Aby jednak założyć oponę tubeless, musisz mieć przystosowaną do tego obręcz koła. Zmiana opony polega bowiem nie tylko na zamianie ogumienia, ale i zamontowaniu oddzielnego wentyla. Podczas zakładania opony musisz wlać do niej odpowiednią dawkę mleka, a następnie wybrać się w krótką trasę, by preparat dobrze wypełnił szczeliny. System tubeless stosowany jest m.in. w kolarstwie górskim, choć coraz szersze kręgi zatacza również w kolarstwie szosowym.

Uwaga na opony kierunkowe


Przed założeniem opon rowerowych upewnij się, czy jej bieżnik nie jest kierunkowy. Jeśli nałożysz koło odwrotnie, zamiast odprowadzać wodę, będzie ją gromadzić przed sobą. Pogorszy się też przyczepność lameli, a rower może zachowywać się niepewnie. W przypadku rowerów MTB często stosuje się odmienny bieżnik na kole przednim i tylnym. Tylna opona ma dostarczyć jak najlepszej trakcji, a przednia dba również o to, by koło nie ślizgało się na boki. To połączenie dobrego napędu ze sterownością. Pamiętaj także o tym, by dobrać odpowiedni rozmiar opony. Zbyt szeroka opona może nie zmieścić się w widełkach, tylnym trójkącie ramy lub szczękach hamulca.
Autor: Szymon Sonik