Data publikacji:

Jaki rower z tylnym amortyzatorem wybrać?

Rower z tylnym amortyzatorem został stworzony do jazdy w trudnym, górskim terenie. Podpowiadamy, do jakiego stylu jazdy jest najlepszy pełnozawieszony rower, a także na co zwracać uwagę przy zakupie.  
Sprawdź również: Bieganie czy rower? Co wybrać?
jaki rower z tylnym amortyzatorem wybrać

Rower z tylnym amortyzatorem – do jakiego stylu jazdy jest odpowiedni?  

Rowery z pełnym zawieszeniem, czyli amortyzatorem umieszczonym z przodu, jak i z tyłu, są dedykowane przede wszystkim do jazdy po trudnym, górzystym terenie. W warunkach, gdzie na trasie występują korzenie, kamienie, a także rozmaite uskoki, rower pełnozawieszony jest w stanie w dużym stopniu stłumić te nierówności i pozwolić użytkownikowi na jeszcze szybszą jazdę. Tylny amortyzator w rowerze sprawdza się nie tylko na zjazdach, ale również na podjazdach. Dzięki temu jazda jest efektywniejsza, a czas pokonania danego odcinka zdecydowanie krótszy. Rowery z tylnym amortyzatorem możemy wyróżnić do następujących odmian kolarstwa górskiego: 
  • Cross-country/XC – jeszcze kilkanaście lat temu na trasach Pucharu Świata w Cross-Country królowały sztywne rowery, które miały tylko przedni amortyzator. Specyfika tras uległa zmianie, dlatego czołówka światowego kolarstwa w zdecydowanej większości jeździ na rowerach pełnozawieszonych. Takie zjawisko można zaobserwować również na krajowym podwórku. Zarówno amatorzy, jak i profesjonaliści wybierają pełne zawieszenie, bo wiedzą, że jazda będzie jeszcze przyjemniejsza. Cross-country to dyscyplina polegająca na pokonywaniu wyznaczonej pętli, na której znajdują się rozmaite przeszkody, takie jak uskoki nazywane dropami czy zjazdy z kamieniami, które kolarze nazywają rock gardenami. Skok zawieszenia z przodu jak i z tyłu nie przekracza 120 mm. To w zupełności wystarcza do tego typu jazdy.  
  • Enduro – w tej odmianie kolarstwa górskiego nie chodzi aż tak bardzo o ściganie, choć oczywiście zawodnicy rywalizują ze sobą na rozmaitych zawodach. Enduro ma zapewnić użytkownikowi jak najwięcej frajdy podczas zjazdów po górzystych, technicznych szlakach. Taki rower jednocześnie nie może być zbyt ciężki, ponieważ jego geometria umożliwia komfortowy wjazd pod górę. Dzięki temu rowery enduro łączą cechy roweru cross-country z typowym rowerem zjazdowym. Długie wycieczki po górach na rowerze enduro będzie prawdziwą przyjemnością! Rowery enduro mają zwykle zawieszenie nieprzekraczające 150 mm skoku z przodu i z tyłu.  
  • Downhill – to najcięższa odmiana kolarstwa górskiego, w której chodzi wyłącznie o zjeżdżanie w jak najkrótszym czasie. Na trasie znajdują się ekstremalne przeszkody, dlatego do tak dużych uskoków potrzebne jest zawieszenie o skoku sięgającym nawet 200 mm. Rowery zjazdowe są masywne, bardzo ciężkie i jeszcze bardziej wytrzymałe. To sprzęt dla bardzo wąskiej grupy osób, która chce podjąć ryzyko.  
  • Plusy i minusy rowerów z tylnym amortyzatorem  

    Największą zaletą rowerów z pełnym zawieszeniem jest komfort jazdy. Użytkownik nie odczuwa tak bardzo pokonywanych nierówności a to pozytywnie wpływa na jego nadgarstki, co jest szczególnie ważne przy pokonywaniu dłuższych tras. Jazda na rowerze z tylnym amortyzatorem jest efektowniejsza, ponieważ nie musisz tracić energii na utrzymywanie roweru w ryzach. Prowadzenie go jest zdecydowanie łatwiejsze!  
    Rowery pełnozawieszone ze względu na rozbudowany układ składający się z zawiasów oraz dodatkowego amortyzatora są dużo droższe od rowerów typu hardtail. Za model dobrej klasy trzeba zapłacić przynajmniej 8–10 tys. złotych. W przypadku topowych rowerów z tylnym amortyzatorem trzeba przygotować budżet w wysokości do 30 tys. złotych.  
    Zakup roweru to jedno, ale utrzymanie go w odpowiednim stanie to drugie. Rowery z pełnym zawieszeniem muszą być regularnie serwisowane, a to wiąże się z kosztami obsługi, jak i wymiany oleju. Warto jednak to robić, ponieważ w innym wypadku może dojść do poważnych uszkodzeń, a to będzie generować jeszcze większe koszty.  
    Minusem rowerów typu full suspension jest wyższa masa w stosunku do rowerów typu hardtail. Zwykle różnica pomiędzy nimi wynosi około 1 kg. Ta granica zaciera się w przypadku najdroższych wersji, gdzie stosuje się ultralekkie komponenty, które znacząco obniżają masę całego zestawu.  

    Na co zwracać uwagę przy zakupie roweru z tylnym amortyzatorem?  

    Przy zakupie roweru z tylnym zawieszeniem trzeba przede wszystkim dobrać odpowiednią wartość skoku. Jeśli zamierzasz jeździć po mniej wymagających ścieżkach, to skok 100 mm będzie w zupełności wystarczający. Rowery do cięższych zadań powinny mieć amortyzator ze skokiem od 120 mm w górę.  
    Przy zakupie musisz zdecydować jaka wielkość koła będzie odpowiednia. Aktualnie największą popularnością cieszą się rowery z kołami 29-calowymi. Ich właściwości zapewniają przewagę zarówno pod względem prędkości, jak i przyczepności do podłoża. W rowerach pełnozawieszonych do jazdy po bardzo trudnym terenie dobrze sprawdzają się wersje 27,5-calowe, które uchodzą za zwinniejsze.  
    Jeśli chodzi o napęd to kolejnym standardem jest konfiguracja składająca się z jednej zębatki z przodu i 10, 11 lub 12 biegów z tyłu. Ilość przełożeń powinna być uzależniona od Twoich preferencji. Pełne 12 biegów pozwoli dostosować się do konkretnego terenu. W rowerach z tylnym amortyzatorem muszą znaleźć się hamulce tarczowe hydrauliczne. Tylko one są w stanie zatrzymać rowerzystę nawet wtedy, gdy jest on bardzo rozpędzony. Zaletą hamulców tarczowych jest to, że działają świetnie niezależnie od warunków pogodowych.  
    Zdjęcie: Envato Elements