Data publikacji:

Jakie są rodzaje opon rowerowych?

Dobre opony rowerowa to podstawa komfortowej jazdy. Odpowiadają za amortyzowanie nierówności czy przyczepność, ale też za opory toczenia. O tym, jak wielką rolę odgrywają, świadczy fakt, że wielu rowerzystów wymienia je tuż po zakupie jednośladu. Rodzaje opon rowerowych i który z nich najlepiej sprawdzi się w Twoim rowerze.
rodzaje opon rowerowych

Zwijana czy drutowa? Typy opon rowerowych

W rowerach stosowane są dwa rodzaje opon – zwijane oraz drutowe. Rozpoznać można je już na pierwszy rzut oka, bowiem przechowywane są w odmienny sposób. Opony drutowe, których rdzeń stanowi stalowy drut, zazwyczaj magazynowane są w rozwiniętej formie, ewentualnie zwinięte w ósemkę. Dużo większe możliwości mają natomiast opony zwijane, których rant wzmocniony jest elastycznym, kevlarowym oplotem. Włókna kevlaru się nie łamią, zatem opona może być złożona niczym harmonijka i schowana do niewielkiego pudełka. Dzięki temu łatwiej tego typu oponę zabrać w długą podróż rowerową lub przechowywać w zapasie.
Jeśli chodzi o samą jazdę, różnice mogą być natomiast niezauważalne. Opony zwijane są zazwyczaj lżejsze od drutowych odpowiedników, a czasem również wykonane z mieszanki gumowej lepszej jakości. Jeżeli waga opony zwijanej jest podobna, oznacza to najczęściej, że dany model wzmocniony jest wkładką antyprzebiciową. Minusem opony zwijanej jest natomiast wyższa cena, więc jeśli szukasz niedrogich opon rowerowych do jazdy rekreacyjnej, modele drutowe mogą być wystarczające.

Rozmiary opon rowerowych

Pierwszą zagwozdką podczas wyboru opony jest jej rozmiar. Producenci stosują wiele standardów zapisu rozmiaru, a dodatkowo używają dwóch skali – metrycznej i calowej. Widząc zapisy 32–622, 28 × 1,25 oraz 700 × 32C, trudno się więc domyślić, że chodzi o dokładnie ten sam rozmiar opony. Jeśli więc stoisz przed zakupem opony, spójrz na oznaczenie opony znajdujące się na jej boku i porównaj z tabelami rozmiarów opon rowerowych.
Najważniejszym parametrem jest średnica wewnętrzna opony, uzależniona od rozmiaru koła. Średnica koła podawana jest w calach i obecnie w większości „dorosłych” rowerów stosuje się koła duże – 28 cali lub 29 cali. Koła 26-calowe stosowane są rzadziej. Drugim ważnym parametrem jest szerokość opony. Najwęższe, stosowane w szosówkach opony mają zaledwie 23 mm szerokości, natomiast te stosowane w rowerach tupu fatbike mogą przekraczać 4 cale. Szerokość opon dobiera się do własnych potrzeb i upodobań, ale ograniczeniem jest miejsce dostępne w widelcu oraz tylnym trójkącie ramy. W rowerach szosowych często nie sposób zastosować opon o szerokości większej niż 25 mm. Nawet jeśli pozwala na to framset (rama + widelec), ogranicznikiem może okazać się zacisk hamulca szczękowego. W rowerach górskich stosowane są natomiast najczęściej opony o szerokości do 40 mm do 61 mm.

Rodzaje bieżników w oponach rowerowych

Poszczególne typy opon rowerowych różnią się między sobą także rodzajem bieżnika. Wyróżniamy m.in.:
  • Opony gładkie (slick) – stosowane głównie w rowerach szosowych oraz jednośladach typu „ostre koło”. Są pozbawione bieżnika i mogą mieć jedynie delikatną fakturę ułatwiającą odprowadzanie wody.
  • Opony semi-slick – w środkowej części są zazwyczaj gładkie, a po boku mają mocniej zarysowany bieżnik. Przeznaczone są do jazdy po asfalcie i sporadycznych wypadów w teren.
  • Opony terenowe – mają wyraźnie zarysowane klocki bieżnika i stosowane są głównie w rowerach MTB oraz pokrewnych.
  • Opony z kolcami – bardzo rzadki typ opon rowerowych, stworzony do jazdy po lodzie i ubitym śniegu.
  • Rodzaje opon rowerowych – jakie opony dobrać do konkretnego roweru?

    Opony do rowerów szosowych

    W rowerach szosowych stosuje się niemal wyłącznie opony gładkie, które czasem mają jedynie niewielkie nacięcia. Dawniej dominowały opony 23C, jednak dziś standardem są już opony 25C, a nawet 28C. Nieco większa szerokość opony nie zwiększa oporów toczenia, a zapewnia wyższy komfort jazdy. Niektórzy rowerzyści decydują się na montaż jeszcze szerszych opon typu slick, o szerokości 30 mm, a nawet 32 mm.

    Opony do rowerów MTB

    Na drugim końcu skali są opony przeznaczone do rowerów górskich. Mają większą szerokość, dużo niższe ciśnienie oraz wyraźnie zarysowany bieżnik. Jak nietrudno się domyślić, są przy tym bardziej komfortowe. Ich minusem są natomiast wysokie opory toczenia, co nawet słychać – opony te w trakcie jazdy buczą. Z tego względu w rowerach trekkingowych oraz crossowych stosuje się często ogumienie z drobnym bieżnikiem lub gładkim środkiem.

    Opony do graveli

    Opony gravelowe to stosunkowo nowy typ ogumienia. Powstały po to, aby połączyć szybkość jazdy po asfalcie z możliwościami terenowymi. Modele opon przeznaczonych do jazdy po szutrze mają zazwyczaj stosunkowo dużą szerokość, ale bardzo drobne klocki bieżnika. Często są to drobne kropki lub po prostu karbowana faktura gumy. Opony tego typu dobrze sprawują się na ubitej nawierzchni, a nawet na piasku, ale mogą mieć problemy z błotem.

    Opony do rowerów miejskich

    Opony do jazdy miejskiej nie wyróżniają się niczym szczególnym. Zazwyczaj mają szerokość od 32 mm do 38 mm. Bieżnik nie ma wyraźnych klocków, natomiast widoczne są poprowadzone dookoła linie. Dzięki temu ogumienie dobrze odprowadza wodę, co podczas jazdy miejskiej ma spore znaczenie. Opony do rowerów miejskich często wykonane są z kolorowych mieszanek gumy, np. kremowej lub beżowej.

    Czym są opony tubeless?

    Ciekawostką są również opony tubeless, stosowane głównie w rowerach MTB oraz gravelowych. To specjalny typ opony, który działa bez dętki. Powietrze utrzymywane jest w środki dzięki mleczku, które przy okazji jest w stanie uszczelnić ewentualne przebicia. Dzięki tym właściwościom opony te doskonale sprawdzają się w terenie oraz podczas dłuższych podróży, gdy ciągłe łatanie dętek mogłoby być problemem.
    Zdjęcie: Envato Elements
    Autor: Szymon Sonik