Data publikacji:

Jak dobrać narty skitourowe?


Skitouring to rodzaj narciarstwa znany od samego początku. Jest to nic innego, jak turystyka górska na nartach. Sprzęt skitourowy pozwala na przemierzanie zaśnieżonych szlaków w dowolnym kierunku. Dobrze dobrane narty i asortyment skitourowy pozwoli pokonać strome podejścia, przejechać płaską polaną czy zjechać w dół górskim szlakiem. Można tą formę narciarstwa uważać za prekursora. W momencie, kiedy stawało się to modne, nikt nie wyobrażał sobie podjazdów na szlaki za pomocą kolejek czy wyciągów narciarskich. Dlatego właśnie skitouring jest bardzo uniwersalny. Od narciarstwa alpejskiego czy typowo zjazdowego różni się przede wszystkim rodzajem i budową nart. Jak dobrać odpowiednie dla siebie narty do skitouringu? Jak dobrać narty skitourowe? Już spieszymy ci z pomocą.
para na nartach

Skitouring – rodzaje


Na początku zadać musimy sobie pytanie, jaki styl jazdy najbardziej nam odpowiada. Wśród metod skitouringowych rozróżnia się trzy główne rodzaje. Są to klasyczny skitouring, freetouring i speedtouring.

Klasyczny skitouring preferowany jest przez osoby, które lubią dostosować sobie własne tempo podejścia, cenią sobie chwile na podziwianie krajobrazów, a na koniec pragną spokojnie zjechać w dół wyznaczonym szlakiem.

Freetouring skupiony jest głównie na zjazdach. Sugerowany jest osobom, które z jazdy na nartach najbardziej chwalą sobie zjazdy oraz lubią odkrywać nowe trasy.

Speedtouring, jak sama nazwa sugeruje, charakteryzuje się szybkością jazdy. Przystosowany jest głównie dla osób, które w szybkim tempie pokonywać chcą nowe szczyty i zjazdy czy brać udział w wyścigach.

Każdy z tych styli jest delikatnie inny. Czym zatem różnią się od siebie narty?

Długość i szerokość nart skitourowych


Główna różnica między nartami skitourowymi a alpejskimi to ciężar. Narty skitourowe są dużo lżejsze od zjazdowych. Charakteryzują się również stosunkowo dużym promieniem skrętu (ok. 15-20 m). Spowodowane jest to przez uniwersalność odnośnie podejść czy zjazdów, a dzięki szerokiemu promieniowi skrętu narty lepiej trzymają krawędź przy stromych podejściach czy ułatwiają zjazdy po ubitych, twardych warstwach śniegu. Staraj się wybierać narty skitourowe, których łączna waga nie będzie przekraczać trzech kilogramów. Szerokość nart określana jest jako odległość między krawędziami pod butem. Dla klasycznego skitouringu preferowana szerokość to około 80 mm. Wartość jest pośrednia, pomiędzy podejściem pod szczyt a zjazdem, w związku z czym narty będą uniwersalne w obu przypadkach. Narty zjazdowe (freetouring) powinny być szersze. Ich odległość między krawędziami to nawet 95 do 100 mm. Dzięki temu narciarz osiągnie lepszy punkt przyporu narty do powierzchni śniegu. Narty speedtourowe są najwęższe, dzięki czemu pozwalają osiągać większe prędkości zjazdu, jak i również ułatwiają szybkie podejście. Ich szerokość szacuje się na około 70 mm. 
Co do długości, styl jazdy również przekłada się na parametry nart. Aby dobrać najlepszą dla siebie długość klasycznych nart skitourowych, od swojego wzrostu należy odjąć od 5 do 10 mm. Wiadomo, że krótsza narta zapewni ci lepszą zwrotność i łatwiejsze przekładanie nart przy zwrotach. Narty do freetouringu powinny być wzrostu narciarza. Jest to optymalna długość pozwalająca osiągnąć kompromis między stabilnością a szybkością zjazdu. Narty speedtourowe powinny być co najmniej 10 cm krótsze od wzrostu narciarza. Zaleca się nawet, aby ta odległość była znacznie mniejsza. Jeżeli myślisz o startach w zawodach czy wyścigach, musisz mieć na uwadze, że najkrótsza dozwolona długość nart dla mężczyzn to 160 cm, dla kobiet jest to 150 cm. Przy wyborze nart warto sugerować się podłożem, po którym mamy zamiar się poruszać. Na rynku rozróżnia się trzy typy profili nart. Są to profile flat, Camber i Rocker. Jak nazwa wskazuje, flat oznacza, że narta jest płaska od spodu. Profile Camber charakteryzują się wygięciem środkowej części narty ku górze, co zwiększa amortyzację szczególnie przy szybkich jazdach lub zjazdach po twardych podłożach. Rocker oznacza wygięcie przodu lub tyłu narty ku górze. Służy to łatwiejszemu prowadzeniu narty w głębokim, grząskim śniegu.

Najczęściej popełniane błędy przy wyborze nart


Nie tylko narty są wyposażeniem narciarza. Odpowiedni dobór butów narciarskich i wiązań jest połową sukcesu. Jednym z najczęstszych błędów jest złe skomponowanie asortymentu. Często zdarza się, że narciarz wybiera bardzo lekkie, krótkie narty, aby osiągać większe prędkości, po czym dokupuje do zestawu ciężkie buty. Takie zestawienie nie przyniesie zamierzonego efektu. Dodatkowa masa w obuwiu obciąży narty i na pewno spowolni użytkownika. Innym spotykanym błędem jest zła długość i szerokość nart. Okazuje się, że akurat w momencie zakupu długie, szerokie szyny okazały się korzystniejsze cenowo. Dodatkowo, jako użytkownicy, cenimy sobie spokojne podejścia, dużo gorzej czujemy się przy zjazdach. W momencie podejścia okazuje się, że narty są zbyt długie i zbyt ciężkie, a ewentualne nawracanie jest utrudnione. Jak widać, sprawy oczywiste, jednak dobór najlepszego dla nas sprzętu jest mocno uzależniony od naszych oczekiwań i preferencji. W przypadku, gdy nie czujemy się zbyt pewnie ze swoim wyborem, porady należy zasięgnąć u specjalistów lub bezpośrednio u producenta sprzętu. Cenna uwaga ze strony znawcy na pewno okaże się pomocna i wybór znacząco się ułatwi. Komfort i bezpieczeństwo powinny być najważniejsze. Pamiętaj, nie cena i producent definiują odpowiednie dla ciebie narty. Mam nadzieję, że twój wybór okaże się strzałem w dziesiątkę.
Autor: Przemysław Mańka