Data publikacji:

Jak chodzić z kijkami? Technika nordic walking

Po chodnikach miast, w parku, w górach. Polacy pokochali nordic walking, a osoby miarowo przebierające kijami widoczne są dosłownie wszędzie. Nie wszyscy jednak znają prawidłową technikę chodzenia, przez co trening nie daje oczekiwanych rezultatów. Sprawdź, jak chodzić z kijami, aby nie popełniać błędów.
jak chodzić z kijkami

Pamiętaj o rozgrzewce

Wszystkie elementy są ważne w przypadku nordic walking - technika chodzenia, wykonywane ruchy oraz postawa ciała. Sprawdź, jak rozpocząć przygodę z kijkami.

Zanim zaczniesz, na czas treningu wybierz wygodne ubrania, które nie krępują ruchów. Najlepiej sprawdzi się sportowy strój, dopasowany do pogody. Buty powinny być lekkie, wygodne i odpowiednie do wielogodzinnego chodu. Możesz zakupić specjalistyczne buty do nordic walking albo rozpocząć od wygodnych adidasów, np. przeznaczonych do biegu.

Jak chodzić z kijkami?

Pierwsze kroki zacznij od swobodnego ciągnięcia kijków za sobą. Gdy wejdziesz w rytm, rozpocznij pracę rękami. Pamiętaj o naturalnie wyprostowanej postawie. Nie garb się, aby otworzyć klatkę piersiową i oddychać w nieskrępowany sposób.

Technika nordic walking służy jedynie do pogłębienia ruchów wykonywanych podczas naturalnego marszu. Dzięki kijom aktywowane są dodatkowe partie mięśni. Zwracaj uwagę, aby w jednym momencie pracowały przeciwstawne kończyny - lewa ręka i prawa noga i odwrotnie.

Nie skupiaj się zbytnio jedynie na tym, jak chodzić z kijkami, ponieważ zdekoncentruje cię to i zapomnisz o pracy całego ciała. Kijki mają służyć do odpychania się podczas marszu. Suń nimi w jednej linii, stawiając je na ziemi w połowie odległości pomiędzy stopami. Zakończenie kijków powinno być skierowane do tyłu.

Przeczytaj także: Trening TRX dla początkujących

Niewiele osób stosuje się do zasady wciskania i puszczania wolno kija. Najlepsze efekty uzyskasz, jeśli dostosujesz pracę dłoni do wykonywanego ruchu. Gdy kijek dotyka podłoża ściśnij go, aby mocniej odepchnąć się podczas ruchu. Po odepchnięciu ręka z kijem wędruje do tyłu. To czas na rozluźnienie uścisku.

Gdy dłoń zrówna się z ciałem - wypuść kij z dłoni i pozwól mu swobodnie opaść, utrzymując go za pomocą taśmy przełożonej dookoła dłoni. Z czasem ruch puszczania i zaciskania będzie ci wychodził naturalnie.

Odpowiednio dobrane kijki

W przypadku kijków do nordic walking istotna jest przede wszystkim ich wysokość. Źle dobrane kijki uniemożliwiają poprawne ćwiczenia - nawet jeśli wiesz, jak prawidłowo chodzić z kijkami. Ruch taki może źle działać na stawy.

Prawidłowo przeprowadzone ćwiczenie angażuje partie mięśni znajdujące się w górnej części ciała, odciążając jednocześnie stawy skokowe, kolanowe, biodrowe i kręgosłup. Dlatego najlepiej wybierać kijki teleskopowe - o regulowanej wysokości. Za pomocą prostego przekręcenia jednej części kijka elastycznie dopasujesz jego wysokość do swojego wzrostu.

Przeczytaj także: Ćwiczenia na ból kręgosłupa

Zbyt długie kijki przeszkadzają w wygodnym odpychaniu się od podłoża. Za krótkie za to uniemożliwiają pełen zakres ruchu ramion.

Aby sprawdzić, czy kijki są prawidłowo dobrane, stań prosto, złap kije w dłonie i oprzyj ich koniec o podłoże. Ręce powinny być zgięte w łokciach pod kątem prostym. Przykładowo, przy wzroście 1,60 m dobrze pasować będą kije o długości 105, przy 1,70 m - 115 cm, a przy 180 cm - 120 cm.

Jeśli możesz, wybieraj kije, które mają okrojoną rękawiczkę zamiast paska – łatwiej utrzymasz wtedy sprzęt podczas ćwiczenia. Wybieraj także modele, które mają zgrabną, prostą rączkę do trzymania.