Data publikacji:

Dobór siodełka rowerowego, czyli jak dobrać siodełko rowerowe

Tak jak rower dobiera się do parametrów i potrzeb rowerzysty, tak samo można spersonalizować siodełko rowerowe, aby przynosiło komfort podczas jazdy i sprostało oczekiwaniom użytkownika. Wydawać się może, że każde siodełko jest tak samo niewygodne, wąskie itd., jednak nic bardziej mylnego. Kwestia to dopasowanie odpowiedniej wielkości siodełka, twardości itd. Zatem, jak odpowiednio dobrać siodełko rowerowe? Oto nasze rady.
dobór siodełka rowerowego

Siodełko rowerowe – charakterystyka

Nowo kupiony rower zawsze posiada siodełko, które zostało wybrane przez producenta. Jednak nie da się stworzyć siodełka uniwersalnego, które odpowiada każdej osobie, dlatego siodełko powinno być pierwszą rzeczą wymienianą w wyposażeniu roweru.
Siodełko rowerowe jest jednym z punktów podparcia ciała w trakcie jazdy na rowerze. Utrzymuje ponad połowę masy ciała, zatem wygodne siodełko oprócz komfortu, stanowi ważny czynnik podczas pracy nóg, czyli pedałowania. Dobór siodełka jest kluczową kwestią odpowiadającą za wygodną jazdę na rowerze. To właśnie ono decyduje o komforcie siedzenia na rowerze podczas dłuższych podróży. Źle dobrane siodełko prowadzi niestety do różnorodnych bólów, np. kości ogonowej, pleców, a nawet stawów biodrowych bądź kolanowych. Dlatego, warto zapoznać się z podstawowymi informacjami odnośnie siodełek, które pomogą wybrać to najlepsze, dopasowane do roweru, tras, na których jeździ użytkownik, oraz przede wszystkim do budowy rowerzysty.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze siodełka?

Szerokość siodełka

Pierwszym z kluczowych parametrów, jaki trzeba brać pod uwagę, wybierając siodełko rowerowe, jest szerokość. Ma ona wpływ na komfort poruszania się na rowerze bez dodatkowych, nieprzyjemnych otarć, ucisków itd. Szerokość siodełka powinna być mierzona i dostosowana do budowy anatomicznej rowerzysty, a dokładnie do rozmieszczenia kości kulszowych i szerokości bioder. Dobrze dobrane siodełko do budowy rowerzysty poprawi jakość jazdy, wpływając zdecydowanie na jej komfort, a także zapobieganie przeciążeniom oraz kontuzjom.

Dosiad siodełka

Dosiadem siodełka nazwany jest faktyczny obszar, gdzie spoczywają kości kulszowe po dociśnięciu siodełka masą ciała. Często siodełko dobierane jest po zmierzeniu odległości kości kulszowych i bezpośrednim przełożeniu danej długości na siodełko. Jest to błędne, gdyż po dosiadzie siodełko oraz pośladki rozpłaszczają się, co może dać zupełnie inny efekt niż mierzenie na stojąco. Dlatego też do uzyskanej długości między kośćmi kulszowymi należy dodać około 10 cm, aby uzyskać odpowiednią szerokość siodełka.

Rodzaje siodełek rowerowych

 Wyróżnia się siodełka:
  • szerokie bądź wąskie,
  • płaskie lub zakrzywione,
  • z kanałem/otworem znajdującym się na środku siodełka bądź bez otworu.
  • Mając do wyboru tyle różnych siodełek, tworzy się problem, które z nich wybrać. Przede wszystkim najważniejsze jest „wypróbowanie” siodełka zanim się je kupi, co zapobiegnie wydaniu pieniędzy na niewłaściwy sprzęt. Dodatkowo wiele firm opracowało system, który pozwala na specjalistyczne dobranie siodełka do rowerzysty.
    System Body Geometry polega na komputerowym pomiarze ruchu rowerzysty. Polega na doborze siodełka poprzez zmierzenie odległości kości kulszowych. Całe „badanie” odbywa się przy pomocy specjalnego, żelowego siodełka, na którym siada rowerzysta, przez co odciskają się jego kości kulszowe, a komputer mierzy dokładną odległość między nimi. Dany system umożliwia bardzo dokładny pomiar i dobranie niemalże idealnego siodełka.
    System ID Match polega na zmierzeniu kąta kręgosłupa w pochyleniu, czyli w naturalnej pozycji podczas jazdy na rowerze, średnicy uda oraz rotacji miednicy w skłonie. Dzięki tej metodzie uzyska się siodełko dobrane do własnej budowy anatomicznej, za pomocą stałych algorytmów, do których podstawia się jedynie uzyskane pomiary.
    Powszechnie znany jest także system DiMA, który jest najmniej wymagający, co przekłada się na mniej dokładne dobranie siodełka. Dany sposób doboru polega na odczuciach rowerzysty, czyli to siodełko jest odpowiednie, które wydaje się wygodne użytkownikowi, a także opiera się na ogólnej budowie ciała.

    Siodełka damskie a męskie – jakie mają różnice?

    Czy siodełka różnią się ze względu na płeć? To zależy od producenta. Niektórzy tworzą siodełka uniwersalne dla każdej płci, a niektórzy tworzą podział na damskie i męskie. I słusznie. Męskie siodełka powinny być dłuższe i węższe niż damskie, co wynika z budowy anatomicznej. Wiele męskich siodełek posiada także otwór/wcięcie na środku siodełka bądź elastyczną skorupę, co zapobiega uciskowi i otarciom w obszarze genitaliów. Z kolei damskie siodełka są zazwyczaj krótsze i szersze, co wynika z szerszego rozstawienia kości kulszowych u kobiet.

    Dodatkowe udogodnienia w siodełkach

    Materiały, z jakich wykonywane są siodełka, są różne, co także wpływa na ich miękkość, wygodę itd. Jednym z takich materiałów jest karbon, który stosowany wewnątrz siodełka może np. polepszyć amortyzację, a tym samym zmniejszyć „trzęsienie” i inne nieprzyjemne odczucia podczas jazdy po nierównym terenie. Siodełka mogą być również wyposażone w podwójną warstwę żelu, co wpłynie na ich miękkość, brak otarć i ucisku.
    Dodatkowo, znakomitym rozwiązaniem dla profesjonalnych rowerzystów, którzy spędzają na rowerze mnóstwo godzin, są legginsy z dodatkową wkładką, które chronią przed otarciami i odciskami wrażliwych miejsc.
    Zdjęcie: Envato Elements
    Autor: Dominika Mańka