Data publikacji:

Boks dla początkujących – jak zacząć przygodę z tym sportem?

Boks to jeden z najpopularniejszych sportów walki. Treningi może rozpocząć każdy, niezależnie od płci i wieku. Doskonale wzmacniają kondycję, wytrzymałość i koordynację ruchową. Dodatkowo, jak każda aktywność fizyczna, poprawiają nastrój i samopoczucie, zapewniając duże dawki hormonów szczęścia. Czy warto trenować boks? Z pewnością. Czy boks dla początkujących jest trudny? Nie będzie, jeśli osoba chcąca rozpocząć swoją przygodę z tym sportem dowie się, jak się przygotować i co jest potrzebne do ćwiczeń.
Boks dla początkujących – jak zacząć przygodę z tym sportem?

Na czym polega boks?

Boks, nazywany także pięściarstwem, to sport walki opierający się na starciach zawodników w kwadratowym ringu. Zawodnicy dobierani są w pary na podstawie kategorii wagowych. Cały pojedynek dzielony jest na rundy trwające 2–3 minuty. Ich liczba nie może być większa niż 12. Rundy przeplatane są krótkimi przerwami. Zdarza się także, że walka kończy się wcześniej. Taka sytuacja ma miejsce, kiedy osoba obalona na podłogę nie podniesie się w ciągu 10 sekund.
Walki w boksie zawodowym odbywają się w obecności sędziego i podlegają ścisłym zasadom. Zawodnicy muszą być wyposażeni w rękawice oraz kask bokserski. Niedozwolone są ciosy poniżej pasa, w plecy, tył głowy i nerki, a także zadawanie ich głową, kolanami czy łokciami.
Pojedynki są oceniane za pomocą punktów. Przyznaje się je za każdą rundę i zwycięża zawodnik, który zbierze ich więcej. Sędzia może ukrócić walkę, jeżeli jeden z zawodników dozna kontuzji i nie będzie w stanie kontynuować pojedynku.

Boks – trening dla początkujących

Choć walki w ringu dla wielu osób mogą brzmieć strasznie, nie należy rezygnować z tego sportu. Treningi bokserskie to świetne, ogólnorozwojowe ćwiczenia, które z powodzeniem można wykonywać nawet w domowym zaciszu. Warto jednak zacząć od zapisania się do lokalnej sekcji bokserskiej, aby pod okiem doświadczonego trenera nauczyć się odpowiedniej postawy, prawidłowego trzymania gardy i wyprowadzania ciosów w dobry sposób. Trening bokserski dla początkujących może okazać się wyczerpujący, a pierwsze spotkania niełatwe, jednak należy pamiętać, że każde kolejne ćwiczenia będą wychodziły coraz lepiej, wraz z rosnącą siłą i poprawiającą się kondycją.
Takie treningi pod okiem instruktora mogą być świetną bazą do dalszych ćwiczeń, zarówno na sali, jak i w domu. Początkowe spotkania zazwyczaj nie są zobowiązujące do wykupienia dłuższego karnetu. Dają możliwość sprawdzenia, jak osoba odnajdzie się w boksie i czy zechce trenować go dłuższy czas. Jest to zdecydowanie bardziej opłacalne niż inwestowanie od razu w niezbędny sprzęt do domowych treningów. Samodzielnie ćwiczenia z powodzeniem mogą stanowić dalszą ścieżkę rozwoju.

Trening bokserski dla początkujących – jak się przygotować?

Przygodę z boksem może zacząć każdy. Nie ma znaczenia płeć ani wiek. W przypadku treningów grupowych każda osoba przypisywania jest do odpowiedniej kategorii wagowej i ćwiczy z partnerem lub partnerką o podobnych parametrach.
Do rozpoczęcia treningów, niezależnie o tego, czy domowych, czy w sekcji bokserskiej, wymagana jest swego rodzaju wyprawka. W pierwszej kolejności konieczny będzie zakup stroju sportowego. Nie muszą to być od razu profesjonalne spodnie bokserskie. Wystarczy odzież, która będzie oddychająca i niekrępująca ruchów. Przydatne będą także rękawice bokserskie i ochraniacze, w tym kask oraz zabezpieczenie na zęby.

Trening bokserski dla początkujących w domu – czy jest możliwy?

Wiele sportów walki nie nadaje się do uprawiania w domowym zaciszu. Boks do nich nie należy. Choć zaleca się, aby pierwsze kroki stawiać pod okiem wykwalifikowanego instruktora, trening bokserski dla początkujących w domu jest jak najbardziej możliwy.
Warto mieć świadomość, że trening bokserski w domu to opcja dość kosztowna. Konieczny będzie zakup wyposażenia takiego jak worki bokserskie i gruszki. Nie obejdzie się także bez sportowego stroju, zapewniającego swobodę ruchu i dobrze radzącego sobie z odprowadzaniem wilgoci, a także rękawic bokserskich.

Ćwiczenia bokserskie dla początkujących – jakie?

Rozpoczynając swoją przygodę z boksem, warto w pierwszej kolejności skupić się na poprawie ogólnej kondycji i wydolności organizmu. Bazą, którą praktykują także zaawansowani zawodnicy, są ćwiczenia na skakance – wykonywane najlepiej każdego dnia, ćwiczenia biegowe – co najmniej 3 razy w tygodniu, pompki i brzuszki – również około 3 razy w tygodniu. Wcześniejsze wzmocnienie ciała pozwoli na efektywniejsze treningi.
Można wyszczególnić trzy zasadnicze techniki treningu bokserskiego dla początkujących (ale nie tylko). Po pierwsze – walka z cieniem. To trening, podczas którego osoba wyobraża sobie przeciwnika oraz jego ciosy i próbuje na nie odpowiadać. Warto ćwiczyć te ruchy przed lustrem, kontrolując ich poprawność. Po drugie – worek bokserski. To kluczowy dla treningów sprzęt, który pomaga doskonalić uderzenia, ich siłę oraz precyzję. Po trzecie – piłeczka tenisowa. Ćwiczenia z jej udziałem znakomicie wpływają na koordynację ruchową. Trening z piłeczką polega na odbijaniu jej naprzemienne rękami, tak jak wyprowadza się ciosy.
Każde z wymienionych ćwiczeń można z powodzeniem wykonywać samodzielnie w domowym zaciszu. Warto jednak zacząć od kilku spotkań z doświadczonym trenerem, który zaprezentuje prawidłowe podstawy techniczne i ich nauczy. Pozwoli to uniknąć błędów i kształtowania się złych nawyków.
Autor: Karolina Grad