Bieganie – co daje codzienne bieganie?

Wśród wielu aktywności sportowych, jedną z najpopularniejszych jest bieganie. Poza oczywistym efektami, jakie przynosi bieganie (lepsza kondycja, możliwość schudnięcia , większa odporność organizmu), ma również jedną bardzo ważną zaletę – bieganie ma bardzo niski próg wejścia. Jeśli masz buty sportowe, możesz zacząć biegać nawet zaraz (pamiętaj o rozgrzewce!). Biegać możesz wszędzie, zarówno w lesie, parku, jak i w mieście. Nie jest potrzebny specjalistyczny sprzęt, żeby zacząć biegać. Jeśli okaże się, że sprawia ci to przyjemność, wtedy możesz pomyśleć o lepszych butach, specjalnym stroju, smartwatchu i odpowiednich słuchawkach.

Artykuły na temat biegania:

Co daje bieganie?

Zastanawiasz się, czy bieganie jest zdrowe? Jak najbardziej! Istnieje cała masa korzyści, które osiągniesz, jeśli tylko regularnie będziesz podejmować taki wysiłek. Te najważniejsze to:

Zmniejszenie ryzyka chorób serca

Bieganie zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego aż o – uwaga – 45%! Wszystko dlatego, że zmniejsza się poziom złego cholesterolu w twoim organizmie i znacznie poprawia się krążenie krwi.

Wzmocnienie stawów

Codziennie bieganie sprawia, że wzmacniają się więzadła stabilizujące stawy. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko kontuzji – zarówno w trakcie codziennych obowiązków, jak i podejmowania innych sportowych aktywności.

Wydłużenie życia

Swego czasu przeprowadzono bardzo ciekawe, wieloletnie badanie dotyczące wpływu biegania na długość życia. Okazało się, że po 21 latach testów wciąż żyło aż 85% osób codziennie biegających i tylko 66% osób, które stroniły od tej aktywności.

Zredukowanie ryzyka nowotworów

Niektóre badania dowodzą, że bieganie pozwala zmniejszyć ryzyko wystąpienia niektórych nowotworów.

Wzmocnienie kości

Codzienne bieganie to zmniejszenie ryzyka wystąpienie osteoporozy w dojrzałym wieku. Powinno mieć to dla ciebie znaczenie zwłaszcza, jeśli jesteś kobietą.

Poprawa nastroju

Bieganie korzystnie działa nie tylko na ciało, ale także na umysł. W trakcie tej aktywności wyrzucone zostają tzw. „hormony szczęścia”. To dzięki nim po treningu odczuwasz zmęczenie, ale i satysfakcję. Ponadto bieganie dodaje pewności siebie.

Bieganie a odchudzanie

Być może – jak wiele osób, zadajesz sobie pytanie, czy bieganie odchudza. Jak najbardziej! Ogólnie przyjmuje się, że każdy przebiegnięty kilometr to utrata około 62 kalorii (lub więcej, jeżeli biegasz szybko). Jeżeli zatem twoją motywacją do rozpoczęcia przygody z bieganiem jest utrata zbędnych kilogramów, to idziesz w bardzo dobrą stronę.

Warto także pamiętać, że bieganie nie tylko pozwala schudnąć. Dzięki regularnym treningom twoje ciało zmieni się na lepsze – mięśnie będą twardsze i mocniejsze, pośladki jędrniejsze, a cała sylwetka zyska piękny, opływowy kształt.

Bieganie – jak zacząć?

Bieganie jest bardzo „wdzięcznym” sportem – nie musisz zdobywać specjalnych umiejętności, aby biegać, zbędny jest też trener czy akcesoria. Nie podejmuj jednak aktywności „ot tak”. Najpierw przeczytaj, jak powinno wyglądać bezpieczne bieganie dla początkujących.

Zadbaj o odpowiednie buty

Choć specjalna, sportowa odzież ma wiele plusów, możesz też biegać w ulubionym T-shircie i legginsach. Nie możesz jednak pokonywać kolejnych kilometrów w tenisówkach czy półbutach! Brak odpowiedniego obuwia może skutkować kontuzją, bo twoje stopy nie będą odpowiednio usztywnione. Kup więc specjalne buty do biegania albo w ostateczności jakiekolwiek adidasy.

Pamiętaj o rozgrzewce

Podstawowa, święta zasada aktywności fizycznej brzmi: nigdy nie rozpoczynaj jej bez odpowiedniej rozgrzewki! Jeśli nie przygotujesz mięśni i stawów do wysiłku, grozi ci kontuzja. Rozgrzewka powinna trwać około 10 minut i jest równie istotna, co sam trening.

Nie szarżuj

Na początku na trening poświęć dwa lub trzy dni i biegaj po 30 minut. To wystarczy, jeśli nie chcesz męczyć się z zakwasami, kontuzją albo zmęczeniem ponad siły. Na rekordy i sprawdzanie granic organizmu zdecydowanie przyjdzie jeszcze czas – najpierw musisz „rozgrzać” swoje ciało.

Nie zniechęcaj się

Czy bieganie może być zniechęcające? Tak, jeżeli oczekuje się natychmiastowych, wspaniałych rezultatów przy minimalnym wysiłku. Nastaw się na to, że na utratę kilogramów czy poprawę kondycji trzeba będzie trochę poczekać i nie rezygnuj po tygodniu, a twoja wytrwałość naprawdę zostanie nagrodzona.

Autor: Robert Wojtaś
bieganie