Data publikacji:

Jaki bagażnik rowerowy na hak? Przepisy drogowe

Rok 2020 dobitnie pokazał, że rower wciąż ma się bardzo dobrze. Doskonale nadaje się nie tylko do rekreacji, ale i do poruszania po zakorkowanych miastach. Ze sklepowych półek na pniu znikają najnowsze kolekcje, a wraz z nimi kwitnie sprzedaż bagażników rowerowych. Jaki bagażnik rowerowy na hak wybrać?
jaki bagaznik rowerowy na hak

Platforma rowerowa na hak – jakie ma zalety?

Istnieje kilka rodzajów bagażników rowerowych, jednak to modele montowane na haku cieszą się największą popularnością. Mają wiele zalet, zwłaszcza w porównaniu do bagażników dachowych. Przede wszystkim nie podwyższają wysokości samochodu, dzięki czemu nie trzeba obawiać się wjazdu do parkingu podziemnego lub przejazdu pod niskim mostem. Nie wymagają też montażu relingów oraz bagażnika bazowego.

Dużo łatwiejsze jest samo umieszczenia rowerów na bagażniku, bowiem nie wymaga to unoszenia roweru nad samochód. Biorąc pod uwagę, że niektóre rowery elektryczne ważą nawet 30-40 kg, a współczesne SUV-y nie należą do najniższych samochodów, ma to ogromne znaczenie. Bagażniki na hak są jednocześnie bezpieczniejsze dla auta od tych montowanych na tylnej klapie, które mogą niszczyć lakier oraz doprowadzić do wygięcia metalowych rantów.

Sprawdź również, jakie są zalety jazdy na rowerze.

Bagażnik rowerowy aluminiowy czy stalowy?

Materiał, z jakiego wykonany jest bagażnik rowerowy, ma w większości przypadków drugorzędne znaczenie. Liczy się jakość wykonania oraz spasowania elementów, dzięki czemu konstrukcja może zachować odpowiednią trwałość i stabilność.

Rodzaj materiału staje się istotny dopiero w przypadku dużych, wielostanowiskowych platform. Wówczas modele wykonane z aluminium szczycą się o wiele mniejszą wagą, dzięki czemu można zapakować cięższe rowery. Każdy hak samochodowy ma określoną ładowność, której nie wolno przekraczać.

Bagażnik rowerowy na hak – na ile rowerów?

Popularne modele bagażników rowerowych mieszczą zazwyczaj od dwóch do czterech rowerów. Wygodne w obsłudze platformy są w stanie pomieścić obok siebie średniej wielkości rowery miejskie.

Jeśli jednak zamierzasz przewozić duże, ciężkie i masywne rowery, np. elektryczne, enduro, fatbike lub downhilowe, lepszym wyborem może okazać się nieco większy bagażnik, z nadprogramowym stanowiskiem. Dostępne są także specjalne adaptery umożliwiające przewiezienie dodatkowego roweru.

Przy wyborze platformy uwzględnij także maksymalny nacisk pionowy na hak oraz masę rowerów. W większości przypadków hak jest w stanie unieść maksymalnie od 75 do 100 kg, ale zdarzają się także modele o nośności rzędu 50 kg.

O ile cztery dobre rowery szosowe ważą około 30 kg, cztery elektryczne rowery MTB mogą ważyć już w okolicach 80 kg. Ze względu na ograniczenia wagowe, w wielu przypadkach dołożenie kolejnego roweru i tak nie będzie możliwe, więc nie ma sensu kupować bardzo dużej platformy na hak.

Model z odchylaniem – niezbędny, by wygodnie korzystać z bagażnika

Pokusa niskiej ceny może objawić się przykrą niespodzianką – brakiem odchylania bagażnika. Choć w niektórych modelach aut może nie być to wielkim problemem, w większości przypadków uniemożliwi dostęp do bagażnika od strony klapy. W praktyce trzeba będzie sięgać po akcesoria, składając oparcie tylnej kanapy lub jedynie delikatnie uchylając klapę.

Wyciągnięcie dużej walizki lub głębsze sięgniecie do bagażnika nie będzie możliwe bez ściągnięcia rowerów z bagażnika. Aby uniknąć takich niedogodności, upewnij się, że wybrany przez ciebie model bagażnika ma funkcję uchylania.

Zabezpieczenie antykradzieżowe bagażnika na hak

Mocowanie bagażnika do haka powinno być wytrzymałe i pewne, ale to nie koniec wymagań. Musi mieć także zabezpieczenie przed kradzieżą, które uniemożliwi zdjęcie całego bagażnika na postoju. W miejscowościach turystycznych, na stacjach paliw i na mocno zakorkowanych trasach złodzieje jedynie czyhają na niezabezpieczony rower czy niezamknięty kufer bagażowy.

Choć dobre bagażniki rowerowe mają także zabezpieczenie samych rowerów, warto i tak dokupić dodatkowe zapięcia rowerowe. Największą skutecznością cieszą się zabezpieczenia typu U-Lock, które są najtrudniejsze do sforsowania. Dobrej jakości zabezpieczenie rowerowe kupisz już za około 100 zł.

Bagażnik rowerowy na hak – przepisy

Przez długi czas kwestie prawne bagażników rowerowych na hak nie były uregulowane. Prowadziło to do kuriozalnej sytuacji, bowiem z jednej strony bagażnik zasłaniał tablicę rejestracyjną i utrudniał jej odczytanie. Z drugiej strony natomiast użytkowanie dodatkowej, trzeciej tablicy montowanej bezpośrednio na bagażniku rowerowym było nielegalne.

A ponadto nie można było odkręcić tylnej tablicy z samochodu i zamontować jej na bagażniku, w widocznym miejscu. W każdej konfiguracji jazda z bagażnikiem rowerowym groziła mandatem.Na szczęście obecnie ta absurdalna sytuacja została uporządkowana i chcąc legalnie przewozić rowery, wystarczy wyrobić trzecią tablicę rejestracyjną. Koszt dodatkowej tablicy wraz z naklejkami to 53 zł.

Według Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 9 września 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (Dz.U. z 2015 r. poz. 1603) wymagane jest jednak poprawne zamontowanie i oświetlenie tablicy, co oznacza, że bagażnik musi mieć wtyczkę 13-pinową. Jazda z bagażnikami starego typu, wyposażonymi we wtyczkę 7-pinową, może zakończyć się mandatem.

Warto też pamiętać o tym, że wybrany bagażnik na hak musi posiadać oświetlenie tablicy rejestracyjnej, kierunkowskazy oraz zestaw świateł, czyli światła awaryjne, pozycyjne, hamowania, przeciwmgielne i cofania. Dlatego też niezwykle istotne jest, aby kupić bagażnik, który ma 13-pinową wtyczkę. Stare bagażniki mocowane za pomocą 7 pinów nie są już zgodne z prawem i należy je wymienić.

Jaki mandat grozi za niedostosowanie się do powyższych wymagań? Nawet 500 zł. Trzeba też pamiętać, że bagażniki rowerowe na hak muszą być wpisane do dowodu rejestracyjnego pojazdu! Wcześniej czeka cię też wizyta w stacji kontroli pojazdów, która potwierdzi, że bagażnik jest poprawny i dobrze zamocowany.

Na co zwrócić uwagę, wybierając bagażnik rowerowy na hak?

Ceny bagażników rowerowych na hak wahają się od około 800 do 3000 zł. Taka rozpiętość cenowa nie jest przypadkowa. To jakości użytych materiałów oraz technologii w dużej mierzy zależy wygoda korzystania z bagażnika. Dobre bagażniki rowerowe na hak są stabilne i nie przenoszą żadnych drgań na konstrukcję samochodu. Zapewniają także dobre trzymanie rowerów, bez względu na konstrukcję ramy czy grubość rur. Czołowi producenci bagażników rowerowych to m.in. Atera, Thule, Interpack, Westfalia czy Whispbar.

Ważnym argumentem jest też wygoda obsługiwanych uchwytów. Przytwierdzenie roweru do bagażnika powinno być intuicyjne. Jeśli wymaga skomplikowanych, dwuręcznych czynności, może być niezbędna pomoc drugiej osoby.

Kupując platformę na rowery, sprawdź też rozstaw i ułożenie szyn na koła. Zbyt wąskie ustawienie rynien może sprawić, że nie uda się zamontować rowerów tuż obok siebie. W praktyce może okazać się, że bagażnik rowerowy na 4 rowery pomieści jedynie 3 lub nawet 2 rowery. Rozwiązaniem problemu jest czasem przekręcenie kierownicy lub zdjęcie koła, ale utrudni to każdorazowy montaż rowerów.

Jak zamontować bagażnik rowerowy na haku?

Zaletą platform rowerowych na hak jest możliwość szybkiego montażu i demontażu bagażnika. Dzięki temu tuż po powrocie z wyprawy możesz szybko zdemontować bagażnik i schować go w garażu. Takie rozwiązanie jest znacznie wygodniejsze niż monotonne dopasowywanie bagażnika do tylnej klapy czy każdorazowe zakładanie bagażnika dachowego.

Warunkiem bezproblemowego montażu jest jednak wybór modelu z systemem beznarzędziowym. Wystarczy wówczas nałożyć uchwyt na hak i przesunąć dźwignię. O skasowanie luzu dbają śruby regulacyjne, dzięki którym platforma nie będzie poruszać się na boki. Jeśli do założenia platformy potrzebne są narzędzia, cały proces będzie znacznie dłuższy. W wielu sytuacjach zniechęci cię to do spontanicznej, weekendowej wyprawy z rowerami.

Uchwyty bagażników rowerowych

Większość modeli platform rowerowych na hak jest uniwersalna, co znaczy, że bez trudu zamontujesz tam różnego rodzaju rowery. Warto jednak zwrócić uwagę na typ uchwytów przytrzymujących rower. Powinny być nie tylko solidne, ale i łatwe w regulacji. Szeroki zakres regulacji pozwala przymocować nie tylko rowery z klasyczną ramą męską, ale i rowery damskie, dziecięce lub niestandardowe, np. z baterią lub tylną amortyzacją.

Wszystkie uchwyty powinny pracować płynnie i bez większego wysiłku. W topowych modelach bagażników znajdziesz przesuwne platformy na koła, a także klamry obsługiwane pokrętłem. Uchwyty te mają wbudowane zabezpieczenie antykradzieżowe na klucz. Jeśli bagażnik dopasowany jest tylko do najpopularniejszych kształtów ram, niezbędne będzie dokupienie przejściówek.

Co warto dokupić do bagażnika rowerowego na hak?

Przewożenie rowerów na haku ma niemal same zalety. To najwygodniejszy i najbardziej praktyczny sposób, a przy okazji najbezpieczniejszy dla samochodu. Trzeba jednak pamiętać o tym, że takie umiejscowienie rowerów nie sprzyja ich czystości. Błoto i inne zabrudzenia drogowe mocno osadzają się na tylnej klapie oraz jednośladach, więc warto je zabezpieczyć przed trudnymi warunkami. Możesz oczywiście skorzystać ze zwykłych pokrowców na rowery, ale mogą nie wytrzymać mocnego pędu wiatru. Dobrym pomysłem jest więc dokupienie dedykowanego pokrowca na rowery, przystosowanego do bagażników samochodowych. Tworzy on integralną całość z bagażnikiem rowerowym, więc nie powinien przemieszczać się podczas jazdy. Pokrowiec ochronny na rowery wyposażony jest dodatkowo w zintegrowaną kieszeń na tablicę ostrzegawczą, wymaganą w większości państw Unii Europejskiej.

Bagażnik rowerowy hakowy – jakie ma wady?

Wspominaliśmy już o zaletach bagażników rowerowych na hak, ale takie rozwiązanie, tak jak każdy inny rodzaj bagażników, ma też kilka wad. Warto o nich wiedzieć przed montażem bagażnika, aby móc podjąć dobrą i przemyślaną decyzję.

Po pierwsze, bagażnik rowerowy na hak będzie droższy niż bagażniki na dach czy na klapę. Bagażniki rowerowe na hak mogą być też problematyczne w autach z systemami cofania i parkowania. Dlaczego? Włączenie wtyczki zasilającej światła bagażnika zazwyczaj automatycznie wyłącza samochodowy system czujników cofania. Ponadto bagażnik rowerowy na hak ma też swoje procedury rejestracyjne, które należy dopełnić. To wydłuża cały czas montażu.

Bagażnik rowerowy na hak – ranking polecanych produktów

Szukasz dobrego bagażnika rowerowego na hak? Zobacz nasz poniższy ranking produktów. Znajdziesz w nim polecenia innych kupujących – wszystkie z poniższych bagażników zyskały wiele pozytywnych opinii w serwisie Ceneo.pl. Nie kupuj w ciemno!

Amos Tytan Plus 4 Platforma rowerowa na 4 rowery

Ten bagażnik oferuje przewożenie aż 4 rowerów na raz. Posiada wszystkie potrzebne funkcje oraz oświetlenie. Jego montaż jest prosty, dzięki czytelnej instrukcji dołączanej przez producenta. Uniwersalność bagażnika sprawia, że pasuje on do wszystkich typów rowerów oraz haków holowniczych. Wygodnym udogodnieniem jest również obecność funkcji uchylenia, która umożliwia dostanie się do bagażnika samochodowego nawet wtedy, gdy rowery są zamocowane na bagażniku rowerowym.

Peruzzo Platforma uchylna na 4 rowery Siena

Vagażnik rowerowy przygotowany jest do przewożenia 4 rowerów na raz, wyposażony jest w funkcję odchylenia oraz wszystkie wymagane światła. Jego zamocowanie nie sprawia problemów, a solidne wykonanie zapobiega przedwczesnym uszkodzeniom i korozji.

Menabo Merak Tilting 2 Bagażnik na hak rowery

Ta platforma na rowery umożliwia przewożenie 2 rowerów, jednak po dokupieniu przystawki można powiększyć bagażnik i przewozić 3 rowery na raz. Jest odchylana, co umożliwia łatwy dostęp do bagażnika samochodowego. Waży jedynie 12,3 kg, ma wtyczkę zasilającą wszystkie wymagane światła, a jej przymocowanie do haka samochodowego jest proste i intuicyjne.

Bagażniki rowerowe – najczęściej zadawane pytania

Ile można jechać z bagażnikiem rowerowym na haku?
Z bagażnikiem rowerowym na haku możesz jeździć w tak długie trasy, jakie tylko chcesz. Musisz jedynie pamiętać o tym, aby bagażnik spełniał najnowsze wymogi i normy, o których wspominaliśmy powyżej. W przeciwnym razie narażasz się na mandat.

Czy bagażnik rowerowy na hak musi mieć światła cofania?
Tak. Bagażnik rowerowy na hak musi mieć światła cofania, a także światła pozycyjne, awaryjne, hamowania, przeciwmgielne.

Jaka jest maksymalna prędkość po zamontowaniu bagażnika rowerowego na hak?
Z bagażnikiem rowerowym zamontowanym na haku zaleca się jeździć z maksymalną prędkością 130 km/h. Prędkość należy jednak zawsze dostosować do rodzaju drogi, po jakiej się poruszamy, oraz do panujących warunków pogodowych.

Czy bagażnik rowerowy na hak trzeba rejestrować?
Tak, bagażnik rowerowy na hak musi zostać zarejestrowany i wpisany do dowodu rejestracyjnego pojazdu. Sama rejestracja powinna jednak przebiegać sprawnie. Przed rejestracją należy także odwiedzić stację kontroli pojazdów. Zaświadczenie o badaniu w stacji kontroli pojazdów będzie wymagane podczas rejestracji bagażnika. Dodatkowo rejestrując taki bagażnik, musisz też mieć ze sobą dowód rejestracyjny auta, dowód osobisty, kartę pojazdu (jeśli ją masz) oraz zaświadczenie o ubezpieczeniu OC.
Autor: Szymon Sonik