Data publikacji:

Okulary rowerowe: jakie wybrać?

Okulary rowerowe to jeden z tych elementów ekwipunku rowerzysty, który nie jest obowiązkowy, ale znacznie wpływa na komfort jazdy. Wybór odpowiedniego modelu nie jest jednak prosty. W i nternecie znajdziesz wiele okularów na rower, które są niezdrowe dla oczu, a ich konstrukcja wręcz utrudnia jazdę rowerem. Na co zwrócić uwagę podczas zakupu okularów rowerowych? Jakie przyciemnienie wybrać? Czy istnieją korekcyjne okulary rowerowe? Przeczytaj nasz artykuł.
okulary rowerowe

Przeczytaj również: Ranking najlepszych opon rowerowych

Dlaczego warto jeździć na rowerze w okularach?

Okulary na rower kojarzą się głównie ze sportowymi modelami, używanymi głównie latem. Ich podstawowym zadaniem jest ochrona oczu przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym oraz poprawa widoczności w silnym słońcu. To jednak tylko jedna odsłona okularów wykorzystywanych w jeździe na jednośladzie.

Dobre okulary rowerowe muszą dodatkowo ochronić oczy przed pędem wiatru, kamykami, piaskiem, owadami i innymi zanieczyszczeniami, które mogą wpaść do oczu. To szczególnie ważne podczas sportowej jazdy rowerowej, gdy chwilowe rozproszenie może zakończyć się bolesnym upadkiem. Warto pamiętać, że podczas zjazdów stosunkowo łatwo osiągnąć prędkość rzędu 50-60 km/h. Przy takiej prędkości zwykły pęd powietrza utrudni obserwowanie drogi, a zderzenie z owadem może skończyć się uszkodzeniem oka.

Oczywiście nie tylko do sportowej jazdy przydadzą się okulary rowerowe. Warto w nich jeździć także podczas rekreacyjnych wycieczek rowerowych oraz podczas codziennych dojazdów do pracy. Wykonane w odpowiedniej technologii soczewki ochronią oczy przed nadmiernym zmęczeniem i będą barierą dla szkodliwego promieniowania.

Wygodne okulary rowerowe – podstawa komfortowej jazdy

Czym wyróżniają się okulary rowerowe dla tle zwykłych okularów przeciwsłonecznych? Wiele zależy od tego, jakie jest ich przeznaczenie. Inaczej skonstruowane są okulary do szybkiej jazdy szosowej lub przemierzania lasu na rowerze MTB, a inaczej okulary rowerowe używane na co dzień. Modele przeznaczone z myślą o sportowej jeździe zazwyczaj są mocno zabudowane i duże. Dzięki temu chronią nie tylko oczy, ale i część twarzy. Brak szczelin oraz otworów sprawia, że ryzyko przedostania się piasku, komarów czy muszek jest znikome. Niektóre modele okularów rowerowych mają jeden duży wizjer zamiast dwóch osobnych soczewek.

Zupełnie inaczej wyglądają casualowe okulary rowerowe. Wyglądają niemal identycznie jak klasyczne okulary korekcyjne lub przeciwsłoneczne. Przeznaczone są do codziennych dojazdów do pracy, dojazdów do sklepu czy spotkań ze znajomymi. Pasują do codziennych ubrań i nie przypominają akcesoriów dla kolarzy.

Wyróżniają się jednak bardzo lekką konstrukcją, dobrym dopasowaniem do twarzy oraz powłokami zapobiegającymi parowaniu. Komfort noszenia okularów rowerowych to najważniejsza rzecz podczas zakupów. Nawet niewielki ucisk w okolicach nosa, skroni czy uszu podczas jazdy stanie się nie do zniesienia. Przymierzając okulary, zwróć więc uwagę na to, czy ich rozmiar jest odpowiedni.

Soczewki okularów rowerowych – co trzeba wiedzieć?

Jakość szkieł okularów to najważniejsza rzecz, która różni dobre okulary rowerowe od tych tanich , nieznanego pochodzenia. Podstawą jest ochrona przed promieniowaniem UV oznaczona jako UV 400. Soczewki z takim filtrem chronią oczy przed światłem ultrafioletowym, które po dłuższym oddziaływaniu mogłoby negatywnie wpłynąć na wzrok. Filtr UV 400 zatrzymuje promieniowanie UVA, UVB i UVC.

Takie filtry powinny się znaleźć nie tylko w okularach z przyciemnieniem, ale i tych w pełni przezroczystych. Jazda w rowerowych okularach przeciwsłonecznych bez odpowiednich filtrów jest jeszcze bardziej szkodliwa dla zdrowia niż jazda bez okularów. Niskiej jakości szkła przyciemniające rozszerzają źrenice, co sprawia, że do wnętrza oka dostaje się większa dawka promieniowania słonecznego.

Soczewki okularów rowerowych mogą mieć także dodatkowe filtry i powłoki. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na powłokę zapobiegającą parowaniu okularów. To szczególnie istotne podczas jazdy w maseczce lub Buffie. Duży komfort da również filtr polaryzacyjny. Polaryzacja eliminuje światło odbite i zapobiega tworzeniu się na soczewce nieprzyjemnych refleksów świetlnych. Jednocześnie zwiększa kontrast i sprawia, że widziane kolory są lepiej odwzorowane.

Okulary przeciwsłoneczne na rower

Najczęstszym wyborem wśród rowerzystów są okulary przeciwsłoneczne z wyraźnie przyciemnianymi soczewkami. Warto jednak wiedzieć, że ciemny wizjer nie zawsze jest konieczny. W pochmurny dzień lepiej sprawdzą się okulary rowerowe z przezroczystymi soczewkami lub jedynie delikatnym przyciemnieniem.

Ze względu na to, że różne warunki oświetleniowe wymagają różnego przyciemnienia, wiele modeli okularów rowerowych dostępnych jest z wymiennymi szkłami. Dzięki temu można w prosty i szybki sposób dobrać przyciemnienie do aktualnych warunków pogodowych. Jakie są kategorie przepuszczalności światła stosowane w okularach i jak dobrać soczewki do nasłonecznienia?

Kategorie przepuszczalności światła:

  • Kategoria 0 - soczewki przezroczyste lub żółte. Przepuszczają 80-100 procent światła. Stworzone są z myślą o złych warunkach oświetleniowych. Idealnie nadają się na pochmurne dni, jesień oraz do jazdy po zmroku (przezroczyste).
  • Kategoria 1 – przepuszczalność światła na poziomie 43-80 procent. To uniwersalne rowerowe okulary przeciwsłoneczne, które sprawdzą się zarówno podczas zachmurzonych, jak i lekko słonecznych dni.
  • Kategoria 2 – soczewki kategorii 2 przepuszają 18-43 procent światła. Zazwyczaj mają już szare, brązowe lub ciemne soczewki, a przyciemnienie jest już mocno widoczne. Nadają się na słoneczne dni, a jazda w złych warunkach oświetleniowych może być mało komfortowa.
  • Kategoria 3 – 8-18-procentowa przepuszczalność światła. To typowe okulary przeciwsłoneczne, przeznaczone do jazdy latem przy bezchmurnym niebie.
  • Kategoria 4 – 3-8 procent przepuszczalności światła. Okulary z takimi soczewkami przeznaczone są do jazdy w bardzo ostrym słońcu. Dobrze nadają się do jazdy zimowej, gdy słońce odbija się dodatkowo od śnieżnobiałego śniegu.

Okulary rowerowe fotochromowe

Alternatywą dla modeli z wymiennymi szkłami są rowerowe okulary fotochromowe. Fotochromatyczne szkła samoczynnie adaptują się do warunków oświetleniowych. Dzięki temu zjawisku rozjaśniają się w niekorzystnych warunkach oświetleniowych i przyciemniają w ostrym słońcu.

Ze względu na te właściwości idealnie nadają się na zmienną pogodę, gdy słońce często chowa się za chmurami. Sporą zaletą jest też automatyczne dopasowanie jasności soczewek np. po wyjeździe z tunelu lub zacienionego miejsca. Jeśli poszukujesz uniwersalnych okularów na co dzień oraz na dłuższe wyjazdy, okulary fotochromowe na rower są doskonałym wyborem.

Rowerowe okulary korekcyjne

Sporym problemem jest zakup okularów rowerowych dla osób noszących okulary korekcyjne. Założenie dwóch par okularów nie wchodzi w rachubę, dlatego trzeba zastosować inny system. Najłatwiejszym rozwiązaniem jest skorzystanie z soczewek kontaktowych. Jeśli jednak nie chcesz się na nie decydować, wybierz okulary rowerowe z soczewkami korekcyjnymi. Są stosunkowo drogie, ale całkowicie rozwiązują twój problem.

Dobrym pomysłem jest też zakup okularów rowerowych z dodatkową wkładką. Do plastikowej oprawy można wprawić u optyka zwykłe szkła korekcyjne, a przygotowaną w ten sposób wkładkę umieścić tuż pod soczewkami przyciemniającymi. To mniej wygodna metoda, bowiem powierzchnia okularów korekcyjnych jest niewielka, ale do rekreacyjnej jazdy wystarczy. Zaletą jest to, że można dowolnie zamieniać przyciemniające soczewki.

Jak poprawnie zakładać okulary rowerowe?

Pamiętaj, że okulary rowerowe zawsze należy zakładać na paski kasku, a nie pod nie. Dzięki temu po przewróceniu się na rowerze lub po kolizji swobodnie spadną z głowy i nie wbiją się w twarz lub oko. Dobrze dopasowane okulary rowerowe nie powinny uciskać ani zsuwać się z nosa, dlatego nie zakładaj dodatkowego sznurka lub łańcuszka zabezpieczającego przez spadnięciem. Luźne elementy mogłyby zaczepić o gałąź i skaleczyć cię w szyję. Po zdjęciu okularów na postoju zawieś je na koszulce lub wsuń w otwory kasku. Dzięki temu nie zrzucisz ich przypadkowo podczas zdejmowania kasku.
  
Autor: Szymon Sonik