Data publikacji:

Jaki rozmiar dętki do opony wybrać?

Każdy sympatyk rowerowych przygód, który w trakcie sezonu wykona przynajmniej kilkaset kilometrów, z pewnością prędzej czy później stanie przed koniecznością wymiany swojej wyeksploatowanej dętki. W jaki sposób dobrać dętki do opony, by jazda była bezpieczna, komfortowa i pozbawiona przykrych niespodzianek? Sprawdźmy.
Jaki rozmiar dętki do opony wybrać?

Dopasowanie dętki do opony – klucz do komfortowej i bezstresowej jazdy

Opona w rowerze to zdecydowanie jeden z najważniejszych elementów, dzięki któremu w ogóle możemy poruszać się tym jednośladem. Dlatego podczas wiosennego przeglądu, ale i cyklicznej weryfikacji stanu roweru szczególną uwagę powinniśmy za każdym razem poświęcać właśnie oponie. 
To właśnie od opony zależy, jak kształtuje się wydajność naszej jazdy, przyczepność na drodze i stabilność podczas poruszania się po niepewnym terenie. Od czasu do czasu warto prześledzić bieżnik opony, by upewnić się, że nie jest on starty, co może zmniejszyć bezpieczeństwo jazdy. Jeśli natomiast często poruszamy się po trudnym terenie, istnieje spore ryzyko złapania przysłowiowej gumy. I choć pęknięta dętka może być chwilowo naprawiona, to jednak w długim okresie czasu i tak będziemy musieli postawić na jej wymianę. Wiele osób nie jest w pełni świadoma, w jaki sposób powinniśmy dopasować dętkę do opony. Jak to zrobić? 

Jaki rozmiar dętki będzie pasować do naszej opony?

Najważniejsze w poprawnym dopasowaniu dętki do opony jest dobranie takich produktów, które przede wszystkim pasują do siebie pod kątem rozmiaru. By wiedzieć, czego szukać, powinniśmy zmierzyć średnicę oraz szerokość opony, której używamy w rowerze. Często na samej ramie koła widnieją wartości, które mogą w szybki sposób odpowiedzieć nam na to pytanie. Na podstawie tych wartości możemy bez dużych trudności dobrać dętkę o tym samym rozmiarze.
Producenci najczęściej na samym opakowaniu lub w opisie produktu informują o tym, jakie rozmiary opon będą pasowały do danej dętki. Warto zwrócić uwagę na fakt, iż niektórzy producenci operują innymi oznaczeniami. Choć najpopularniejsze są całe, niektóre dętki mogą być opatrzone oznaczeniem ETRTO, co odpowiada rozmiarowi w milimetrach, lub oznaczeniem metrycznym. Zawsze w przypadku problemów z doborem rozmiaru dętki powinniśmy zasięgnąć opinii profesjonalistów. 

Wybór odpowiedniej dętki – poradnik

A zatem podsumujmy najlepsze praktyki związane z zakupem nowej dętki do naszej opony. Przede wszystkim należy zweryfikować, jaki rozmiar opony widnieje na ramie koła lub bezpośrednio na samej oponie. To wiedza, która będzie nam potrzebna przy doborze odpowiedniej dętki. Następnie na podstawie tego rozmiaru powinniśmy dobrać dętkę, która pasuje nie tylko pod względem obwodu, ale także szerokości. 
To jednak nie wszystko, na co powinniśmy zwrócić uwagę przy zakupie dętki idealnie dopasowanej do naszego roweru. Pamiętajmy, że każda dętka ma inny system wentyla, który powinien być przede wszystkim dopasowany do roweru. Obecnie na rynku możemy wyróżnić trzy główne typy wentyli:
  • Presta;
  • AV:Schrader;
  • Dunlop.
Spośród tych trzech wariantów największą popularnością cieszy się wentyl Presta, który jest obecnie montowany w każdym typie roweru. 

Wybór opony równie ważny

Może zdarzyć się taka sytuacja, że przy okazji wymiany dętki będziemy również chcieli wymienić samą oponę. Warto w takiej sytuacji skorzystać z instrukcji dostarczonych przez producenta roweru, by upewnić się, że rozmiar opony pasuje do naszego roweru. Podobnie jak w przypadku dętki, opona również powinna być wybrana, uwzględniając przede wszystkim jej szerokość. 
Wybór ten może być dokonany, po pierwsze, za pomocą wzorowania się na informacjach ze starej opony, ale także z rekomendacji producenta, która z dużą dozą prawdopodobieństwa jest dostępna na stronie internetowej. 

Jak wybrać idealną oponę do roweru?

Na co powinniśmy zwrócić uwagę, poszukując najlepszej opony do naszego roweru? O dobraniu rozmiaru już wspominaliśmy, dlatego czas zwrócić uwagę również na inne aspekty takiego zakupu.
Choć dla wielu rowerzystów ta kwestia nie jest najważniejsza, to jednak dobór odpowiedniego wzoru bieżnika ma duży wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy po różnych nawierzchniach, a także podczas innych warunków zewnętrznych. Poszukując opony dla roweru szosowego, natrafimy jedynie na takie opony, które nie są wyposażone w żaden bieżnik. Z drugiej strony rowery MTB, przeznaczone do ciężkich tras, cechują się ogromną różnorodnością bieżników. Im większe wypustki, tym większa przyczepność, szczególnie na trudnym, mokrym i błotnistym terenie. Taka opona jednak, ze względu na spory opór, nie będzie w stanie toczyć się tak szybko jak odpowiedniki z płytszymi wypustkami. Często możemy natrafić także na opony z wypustkami na bokach oraz paskiem bieżnika na środku. To połączenie stabilności i przyczepności jazdy oraz relatywnie szybkiego toczenia się. Jeśli więc staramy się zachować odpowiednią prędkość w trudnym terenie, wybór opony semi-slick będzie idealnym rozwiązaniem.
Opony wykonane są z gumy, która może różnić się w zależności od wykorzystanej mieszanki. To wykorzystana w produkcji mieszanka odpowiada w dużej mierze za twardość opony. Oznaczenie mieszanki najczęściej jest widoczne na podstawie twardości opony. Optymalny wybór to 60, jednak wielu rowerzystów woli wybierać opony twardsze (70) lub te bardziej miękkie. 

Czy wymiana dętki to trudne zadanie? 

Każdy rowerzysta, który spędza dużo czasu w siodełku swojego jednośladu, prędzej czy później będzie stał przed koniecznością wymiany dętki. Czy jest to trudne zadanie? W żadnym wypadku. W domowym zaciszu, z dostępem do odpowiednich narzędzi wymianę dętki wykonamy w mniej niż 15 minut.
Problem może powstać, gdy przebita dętka zepsuje nam przejażdżkę. W takim przypadku do kontynuacji jazdy będzie nam potrzebnych kilka narzędzi, takich jak dodatkowa dętka, łyżki do opon, a także zestaw podstawowych kluczy. Jako alternatywę każdy z nas może zabrać ze sobą zestaw naprawczy do dętki, który chwilowo załata lub sklei pękniętą dętkę. 
Zdjęcie: Envato/ friends_stock
Autor: Redakcja Ceneo