wkkw-wszechstronny-konkurs-konia-wierzchowego

WKKW, czyli Wszechstronny Konkurs Konia Wierzchowego

on Luty 15 | in Sport | by | with No Comments

Trzy dni rywalizacji i trzy konkurencje – ujeżdżanie, próba terenowa oraz skoki przez przeszkody. Tak w skrócie można opisać WKKW, czyli Wszechstronny Konkurs Konia Wierzchowego. Oto najważniejsze rzeczy, które powinieneś wiedzieć o „królowej” wśród sportów jeździeckich.

WKKW – jeździecki triathlon

Wszechstronny Konkurs Konia Wierzchowego to dyscyplina mająca swoje korzenie w współzawodnictwie wojskowym. Pierwsze zawody WKKW odbyły się w 1902 roku w Paryżu. Olimpijski debiut miał miejsce dziesięć lat później w Sztokholmie. Początkowo w konkurencji mogli brać udział jedynie oficerowie wojskowi, będący w czynneJ służbie. Po raz pierwszy zawody z udziałem cywilów odbyły się w 1956 roku, a kobiety zostały dopuszczone do rywalizacji z mężczyznami dopiero w 1964 roku. Na Wszechstronny Konkurs Konia Wierzchowego składają się trzy konkurencje – ujeżdżenie, próba terenowa i skoki przez przeszkody. Z tego względu WKKW nazywany jest jeździeckim triathlonem. Rywalizacja trwa 1-3 dni. Wygrywa ten jeździec i koń, którzy w trzech próbach otrzymają najmniej punktów karnych.

Na początek ujeżdżanie

wkkw-ujezdzanie

Ujeżdżanie podczas WKKW, źródło: pl.wikipedia.org

Zmagania w ramach WKKW zaczynają się od ujeżdżania, które polega na przejeździe i prezentowaniu odpowiednich figur w wyznaczonym placu o kształcie czworoboku (20×60 m) w trzech chodach – stępie, kłusie i galopie. Wykonanie programu jest oceniane przez sędziów w skali od 1 do 10 za każdy ruch. Ocenie podlega nie tylko precyzja i swoboda wykonywanych ruchów, ale też elegancja, wygląd konia, jego posłuszeństwo i elastyczność ruchów. Na koniec sędziowie sumują punkty i wyliczają procentowe wykonanie programu. Na tej podstawoie przyznawane są punkty karne.

Próba terenowa w drugi dzień

Próba terenowa podczas WKKW źródło: xn--trakehner-gestt-dwb.de

Próba terenowa podczas WKKW źródło: xn--trakehner-gestt-dwb.de

Drugą konkurencją rozgrywaną w ramach Wszechstronnego Konkursu Konia Wierzchowego jest próba terenowa inaczej „cross”. Ta część prestiżowych zawodów jeździeckich polega na przejechaniu trasy z przeszkodami. Jej długość, liczba przeszkód do pokonania oraz tempo zależy od klasy konkursu. Cross ma na celu sprawdzenie szybkości, wytrzymałości oraz umiejętności skokowych konia. Jeździec i koń w zróżnicowanym terenie muszą pokonać pojedyncze i złożone przeszkody. Na trasie znajdują sie też przeszkody z alternatywami, co oznacza, że można je pokonać albo w zawierający mniej czasu, ale trudniejszy sposób lub wybrać łatwiejsze, ale bardziej czasochłonne rozwiązanie. Punkty karne przyznawane są za błędy typu odmowa przeszkoczenia przez przeszkodę. Przy 3 odmowach para zostaje wyeliminowana z zawodów. Dzieje się tak również, gdy jeździec lub koń upadną podczas pokonywania przeszkody. Karane dodaniem 0,4 punkta jest również przekroczenie normy czasowej o każdą sekundę.

Próba skokowa na koniec

Próba skokowa w trakcie WKKW, źródło: pl.wikipedia.org

Próba skokowa w trakcie WKKW, źródło: pl.wikipedia.org

Po próbie wytrzymałościowej przychodzi czas na skoki przez przeszkody – ostatnią konkurencję WKKW, która wpływa na końcowy wynik zawodów. Za każdą zrzuconą przeszkodę podczas przejazdu parkuru przyznawane są 4 punkty karne. Tyle samo punktów otrzymuje jeździec za pierwsze nieposłuszeństwo konia. Upadek i druga odmowa pokonania przeszkody kosztuje uczestników eliminację. Jeden punkt karny za każdą sekdundę przyznawany jest po przekroczeniu limitu czasu. Typ toru, jego długość, tempo przejazdu oraz wymiary porzeszkód zależą od klasy zawodów.

Poszukujesz akcesoriów i sprzęty jeździeckiego? Znajdziesz je TUTAJ.

Pin It

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


siedem − 4 =

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

« »

Scroll to top