cross-training

Cross training – co powinieneś o nim wiedzieć?

on Luty 11 | in Sport | by | with No Comments

Zwykle bywa tak, że skupiamy się na jednej dyscyplinie sportu lub jednym zestawie ćwiczeń na konkretną partię ciała – wyszczuplających uda, ujędrniających pośladki, wzmocniających ramiona, pomagających osiągnąć talię osy. Po pewnym czasie wykonywanie tysięczny raz tej samej czynności zaczyna nieco nużyć, a efektywność treningów spada. Wówczas warto zmodyfikować swój plan działania i wdrożyć zajęcia ogólnorozwojowe. Na tym opiera się właśnie cross training.

Cross training, czyli trening wszechstronny

cross-training-wyposazenie

Cross training oznacza, w wolnym tłumaczeniu, mieszankę treningów. I rzeczywiście tak jest. Cross training to zajęcia o charakterze ogólnorozwojowym, które mają na celu poprawę przede wszystkim wytrzymałości i siły całego organizmu. Składa się na nie setki ćwiczeń – od pompek, przysiadów, przez skoki na skrzynię i przez skakankę, po martwy ciąg i ćwiczenia z kettlebellem czy Bosu. To od nas zależy rodzaj ćwiczeń, ich intensywność, liczba powtórzeń, stopień obciążenia i czas wykonywania – trening powinien trwać 10-20 minut.

Zalety i wady cross trainingu

Wszechstronnność to największa zaleta cross trainingu. Regularne i urozmaicone treningi wpływają korzystnie na wiele obszarów motorycznych:

  • siłę,
  • koordynację ruchową,
  • zwinność,
  • ręczność,
  • moc,
  • wytrzymałość tlenową i beztlenową,
  • skoczność,
  • szybkość,
  • gibkość.

Trening świetnie wpływa na pracę ukłądu krążenia oraz układu oddechowego i pozwala budować proporcjonalną, ładnie wyrzeźbioną sylwetkę. Minus? Brak doświadczenia i nieodpowiednia technika wykonywania ćwiczeń na najwyższym poziomie naszych możliwości mogą przynieść więcej szkody niż pożytku.

Cross training – dla kogo?

Cross training warto zaczynać od pracy z profesjonalnym instruktorem

Cross training warto zaczynać od pracy z profesjonalnym instruktorem

Z korzyści, jakie daje cross training może korzystać każdy – od amatora po zawodowego sportowca. Niezależnie od płci i wieku, kondycji czy stopnia wytrenowania. To świetne uzupełnienie dla trenujących sporty zespołowe, bieganie, pływanie, kolarstwo, a także fanów fitnessu i wszystkich tych, którzy chcą popracować na ogólnym rozwojem swojego organizmu i przełamywać własne bariery – fizyczne oraz psychiczne. Ze względu na bardzo wysoką intensywność, osoby, które dopiero stawiają pierwsze kroki na drodze do aktywnego trybu życia powinny pierwsze zajęcia realizować pod okiem profesjonalnego instruktora.

Sprzęt do cross trainingu

Cross training daje nam nieograniczone możliwości jeśli chodzi o sprzęt. Możemy trenować ze sztangą, hantlami, kettlebellami, piłkami lekarskimi, piłkami gimnastycznymi, skakanką itp. Używać stepu, Bosu, skrzynki, lin czy gum gimnastycznych. Warto podkreślić, że cross training pozwala zbudować zróżnicowany trening również z wykorzystaniem wyłącznie ciężaru własnego ciała.

sprzet-cross-training

 

Na grafice: 1. Hantle żeliwne 2 x 10 kg, 146,52 zł; 2. Skakanka z obciążnikami,  126 zł; 3. Kettlebell 3 kg, 26 zł; 4. Piłka lekarska z uchwytami 5 kg, 264 zł

Więcej sprzętu do cross trainingu znajdziesz TUTAJ.

Pin It

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


3 + trzy =

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

« »

Scroll to top