Data publikacji:

Silnik elektryczny do roweru – jaki wybrać?

Rowery elektryczne stają się coraz częstym widokiem na ulicach polskich miast. Pojazdy te odciążają kierującego, pozwalając mu pokonać znacznie większy dystans bez zmęczenia. Są one szczególnie cenione pośród miłośników jazdy po bardzo trudnym terenie, ułatwiając pokonywanie największych wzniesień i przeszkód. W artykule skupiamy się na silnikach elektrycznych do rowerów, przedstawiając ich podstawowe parametry i cechy, które pozwalają wybrać najlepszy model.
Hipster businessman commuter setting up electric bicycle in city.

Rower elektryczny – podstawowe informacje

Rowery elektryczne, często określane również nazwą e-bike, są wciąż względnie nowymi pojazdami na naszych drogach. Ich pojawienie się jest przede wszystkim wynikiem rozwoju technologii produkcji baterii, pozwalającym na drastyczne zmniejszenie ich ciężaru oraz wielkości. 
Zaznaczmy, że rowerów elektrycznych nie powinno się mylić z motorowerami lub skuterami, z zewnątrz przypominają bowiem klasyczne jednoślady. Napęd ma w nich jedynie za zadanie wspomóc rowerzystę, jest on bowiem uruchamiany w chwili, gdy naciska on stopami na pedały. Dzięki wsparciu nie musi on wkładać aż tak dużej siły w jazdę. Z tego powodu pierwsze rowery z elektrycznym napędem były modelami górskimi i trekkingowymi.
Warto podkreślić, że praca silnika elektrycznego, podobnie jak w innych pojazdach, jest kontrolowana przez użytkownika, który może zmieniać jego obroty, a tym samym ilość mocy, jaka jest używana do wspomagania jazdy. Silnik można oczywiście w każdym momencie wyłączyć, co oznacza, że nawet po wyczerpaniu energii w baterii nadal możemy spokojnie kontynuować podróż.

Rodzaje silników elektrycznych

Producenci rowerów elektrycznych korzystają z dedykowanych silników stworzonych przez duże marki takich jak Bosch, Bafang, Shimano, Fazua lub Yamaha, a także wiele mniejszych firm. Większość produktów jest wytwarzana w fabrykach w Chinach lub składana przynajmniej w części z pochodzących stamtąd części.
Silniki do rowerów elektrycznych dzielimy na trzy podstawowe kategorie, wynikające ze sposobu oraz miejsca ich montażu.

Silniki instalowane w piaście przedniego koła

Jak sama nazwa na to wskazuje, napęd tego typu montowany jest w przednim kole jednośladu. Są to konstrukcje o stosunkowo najniższej cenie oraz mocy, nadają się przede wszystkim do rowerów typowo miejskich i jazdy rekreacyjnej na niewielkich odległościach. Zwróćmy uwagę na to, że wyposażony w nie jednoślad odznacza się mniejszą przyczepnością ze względu na większe obciążenie przodu pojazdu. Aby temu przeciwdziałać, baterię montuje się tutaj w bagażniku, nie pomoże to jednak zwłaszcza, jeżeli będziemy chcieli pokonać z pomocą napędu trudniejszą trasę.

Silniki instalowane w piaście tylnego koła

Silniki umieszczane w piaście tylnego koła znajdują zastosowanie przede wszystkim w rowerach górskich oraz ich pochodnych, a więc modelach crossowych i trekkingowych. Niektórzy producenci decydują się na ich instalację także w bardziej uniwersalnych miejskich jednośladach. Napęd na tylnym kole pozwala na szybsze i łatwiejsze pokonywanie przeszkód terenowych oraz jazdę po polnych i nierównych drogach leśnych.

Silniki instalowane centralnie

Silniki tego typu montuje się centralnie, są one umieszczone w korbie i połączone bezpośrednio z pedałami – położenie to sprawia też, że ciężar roweru jest rozłożony równomiernie. Modele te przeznaczone są do jazdy górskiej i wyczynowej, spotyka się je też w droższych rowerach crossowych i trekkingowych. Konstrukcje te oferują najwyższą moc i wydajność, sprawdzają się podczas bardzo intensywnej jazdy na bardzo trudnym i stromym podłożu. 

Podstawowe parametry silnika elektrycznego

Wyróżniamy kilka podstawowych parametrów silnika elektrycznego do roweru, które wpływają na jego osiągi. 

Moc silnika elektrycznego w rowerze

Kluczowy parametr silnika, wpływa nie tylko na komfort jazdy, ale też na to, jak w świetle prawa widziany jest wyposażony w niego rower. Większość silników elektrycznych będzie mogła pochwalić się realną mocą do 250 W. Nie jest to przypadek, bowiem według europejskich i polskich przepisów, rower elektryczny o mocy powyżej 250 W uznawany będzie za motorower, który może poruszać się wyłącznie po drogach publicznych. Niezbędne jest też formalne zarejestrowanie pojazdu oraz wykupienie jego ubezpieczenia.
W katalogach rowerów elektrycznych możemy znaleźć modele z silnikami o większej mocy, dochodzącej nawet do 1000 W. Fabrycznie będą one jednak ograniczone w taki sposób, aby były wciąż kwalifikowane jako zwykłe rowery. 

Maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego w rowerze

Jest to parametr określający ogólną wydajność silnika, opisujący siłę, z jaką jest on w stanie wykonać obrót mechanizmu korbowego lub piastowego. Parametr jest zawsze opisywany w niutonometrach (Nm). Silniki rowerowe mają moment obrotowy zamykający się w zakresie od 30 Nm do ponad 150 Nm. Im wartość ta jest wyższa, tym rower ma większe przyspieszenie na trasie, znacznie łatwiej radzi sobie też z pokonywanie stromych wzniesień. Modele mające niski moment obrotowy zwyczajnie odmówią współpracy na nierównym górskim szlaku. 
Zwróćmy też uwagę na to, że ten sam silnik zamontowany w stosunkowo ciężkim i lekkim rowerze poradzi sobie znacznie bardziej obciążony w tym pierwszym przypadku. Idealny moment obrotowy uzależniony jest więc też od masy jednoślady i preferowanego stylu lub warunków jazdy.

Napięcie silnika elektrycznego w rowerze

Silniki elektryczne w rowerze mogą pracować w napięciach 24 V, 36 V oraz 46 V. Dla zasady, im wartość ta jest większa, tym wyższa będzie przeciętna prędkość obrotowa napędu. Jeżeli porównamy ze sobą silniki o tej samej mocy, ale działające w 24 V i 46 V, wyższą wydajność na trasie osiągnie ten drugi. Wadą pracy pod wysokim napięciem jest jednak to, że naraża ona baterię na większe obciążenie, tym samym szybciej skracając jej żywotność. W rowerach miejskich preferowane będą modele niskonapięciowe. 

Waga silnika elektrycznego w rowerze

Ma oczywiście duże znaczenie, zwłaszcza w przypadku rowerów górskich, które powinny być jak najlżejsze. Nie można jej pomijać także wtedy, gdy mowa o niesymetrycznie zamontowanych modelach piastowych. Przeważnie sam silnik waży w przedziale od 4 do 5 kilogramów, do tego musimy jednak dodać kilkukilogramową baterię. 

Bateria silnika elektrycznego w rowerze

Baterie przyjmują formę podłużnych skrzynek montowanych do ramy lub bagażnika, w których wnętrzu znajdują się ogniwa elektryczne. Komponent ten decyduje o długości pracy silnika. Dostępne na rynku modele oferują pojemność od 250 Wh do ponad 700 Wh, im jest on wyższa, tym mają większą wagę. Do krótkich przejażdżek eksperci zalecają baterie 500 Wh, a dla amatorów wycieczek rowerowych oraz intensywnej jazdy w trudnym terenie zalecane są modele o jak największej pojemności.