Data publikacji:

Jak zrobić rower elektryczny?

Marzysz o rowerze elektrycznym, a jednocześnie nie chcesz wymieniać swojego ulubionego jednośladu na nowy? Jest rozwiązanie – przerób go na elektryczny. Konwersja roweru na elektryka nie jest prosta, ale przy odrobinie cierpliwości wykonasz ją nawet w salonie. Jak zbudować rower elektryczny własnymi rękami?
Rowerzystka

Jaki rower nadaje się do przerobienia na elektryczny?

Zanim zamontujesz elektryczny układ wspomagania, musisz mieć odpowiednią bazę do projektu. Rower, który ma zostać przekształcony w e-bike, nie powinien być przypadkowy. Rower musi być sprawny, sztywny i bezpieczny. W szczególności zwróć uwagę na jakość hamulców. Na rowerze elektrycznym jeździ się głównie z prędkością 25 km/h lub większą, więc hamulce muszą być ostre niczym brzytwa. Usuń także luzy ze sterów i dokręć wszystkie śruby: mostka, kół, siodełka, sterów, hamulców itd.

Przed zakupem zestawu upewnij się także, że jest on kompatybilny z twoim rowerem. Zwróć uwagę na rodzaj bębenka, szerokość i średnicę mufy suportu, a także wielkość ramy. Akumulator roweru elektrycznego jest stosunkowo duży i musi zmieścić się w trójkącie ramy wraz ze sterownikiem. Jego stelaż przykręcany jest śrubami do otworów na bidon. Jeśli w twoim rowerze nie ma miejsca na baterię w ramie, wybierz zestaw z akumulatorem montowanym na tylnym bagażniku. To dobre rozwiązanie do rowerów damskich lub miejskich. W razie wątpliwości skontaktuj się z producentem zestawu do konwertowania roweru na e-bike i sprawdź, czy twój rower nadaje się do przeróbki.

Jak przygotować się do przeróbki roweru elektrycznego?

Przed przystąpieniem do prac przygotuj też niezbędne narzędzia rowerowe. Zwykłe klucze płaskie, nasadowe i imbusowe nie wystarczą. Konieczne jest bowiem odkręcenie kasety, by przełożyć ją na nowe koło, a zatem potrzebujesz tzw. bacika do kaset oraz odpowiedniego klucza. Podobnie jest w przypadku korby i wkładu suportu. Jest to niezbędne, by zamontować czujnik kadencji, odpowiedzialny za aktywację wspomagania w trakcie jazdy. Wszystkie odpowiednie nasadki powinny znaleźć się w zestawie, jednak musisz zwrócić uwagę na to, czy pasują akurat do twoich systemów.

Zestaw do konwersji roweru elektrycznego – jaki wybrać?

Dostępne są trzy rodzaje zestawów wspomagających jazdę na rowerze. Najpopularniejsze to te, których silnik znajduje się w tylnym kole. Są najbardziej uniwersalne i sprawdzą się nawet w starszych typach rowerów. Niektórzy jednak wolą zestawy do konwersji roweru z silnikiem napędzającym korbę roweru. Montowany w mufie suportu silnik lepiej oddaje moc, co wpływa na komfort jazdy. Dodatkowo znajduje się na środku, dzięki czemu pozwala równomiernie rozłożyć masę roweru na oba koła. Dostępne są też zestawy z silnikiem w przednim kole. Tego rodzaju napęd jest jednak najmniej intuicyjny, bowiem sprawia wrażenie, jakby ktoś ciągnął rower za koło. W niektórych sytuacjach, np. w zakręcie lub na piasku, rower z przednim kołem napędowym może zachowywać się nieprzewidywalnie, dlatego polecamy klasyczny napęd na tył.

Jak wygląda konwersja roweru na elektryczny? Krok po kroku

Istnieje wiele systemów do konwersji roweru na elektryczny, a każdy z nich montuje się nieco inaczej. Najprostsze jest zrobienie elektrycznego roweru z silnikiem w przednim kole. Wówczas cały proces trwa kilkadziesiąt minut i na dobrą sprawę ogranicza się do podmiany koła oraz założenia niezbędnych czujników. Poniżej znajdziesz instrukcję instalacji znacznie bardziej popularnego zestaw, z silnikiem w tylnym kole.
  1. Zdejmij tylne koło.
  2. Odkręć kasetę, tarczę hamulcową oraz zdejmij oponę.
  3. Przełóż wszystkie elementy na nowe koło z silnikiem, dołączone do zestawu konwertującego.
  4. Zamontuj nowe koło w ramie roweru i przykręć wspornik silnika do tylnego trójkąta ramy.
  5. Zdejmij korbę oraz wkład suportu.
  6. Zamontuj czujnik kadencji, a następnie wkręć ponownie suport i zamontuj korbę.
  7. Na dolnej rurze ramy, w miejscu bidonu, zamontuj wspornik na akumulator. Przykręć go śrubami i przymocuj opaskami zaciskowymi w taki sposób, aby był sztywny na całej długości.
  8. Do metalowego wspornika przykręć bazę na baterię.
  9. W podobny sposób zamontuj sterownik e-bike, tym razem na rurze podsiodłowej. Jeśli nie ma w niej otworów na bidon, użyć opasek zaciskowych lub uchwytów mocujących do rury.
  10. Po prawej stronie kierownicy zamontuj pilot wspomagania elektrycznego. Umieść go w wygodnym miejscu, by móc kontrolować siłę wspomagania oraz informacje na wskaźniku bez odrywania rąk od kierownicy.
  11. W analogiczny sposób zamontuj wyświetlacz roweru elektrycznego. To na nim zaobserwujesz prędkość, stan baterii czy siłę wspomagania.
  12. Przy klamkach hamulcowych zamontuj czujnik aktywacji hamulców. Składa się on z czujnika oraz magnesu, który powinien oddawać się już po lekkim wciśnięciu hamulca. Dzięki temu wspomaganie odłączy się podczas hamowania automatycznie i nie spowoduje niebezpiecznej sytuacji.
  13. Opaskami zaciskowymi oraz rzepami przymocuj przewody do ramy roweru. Uporządkuj je w taki sposób, by umożliwiały swobodne obracanie kierownicą. Sprawdź, czy nie ocierają o koło lub napęd.
  14. Zaprogramuj sterownik i skalibruj wszystkie czujniki. Upewnij się, że wszystkie części są poprawnie zamontowane i przykręcone. Sprawdź też, czy silnik automatycznie wyłącza się po zaprzestaniu pedałowania oraz po wciśnięciu hamulca.

Czy warto samemu przerabiać rower na elektryczny?

Własnoręczne zrobienie roweru elektrycznego to przede wszystkim oszczędność, ale i duża satysfakcja. Jeśli masz dobry rower, dołożenie napędu elektrycznego może mieć sens. Stworzenie e-bike’a wymaga podstawowej wiedzy mechanicznej, ale nie powinno zająć wiele czasu. Trzeba jednak liczyć się z tym, że efekt nie będzie tak schludny, jak w przypadku fabrycznego roweru elektrycznego. Gotowy e-bike ma często ramę specjalnie przystosowaną do montażu silnika, zwłaszcza tego centralnego. W samodzielnie przerobionym rowerze trudno ukryć kable i opaski tak, by wyglądało to równie estetycznie. Mimo to działanie napędu jest niemal identyczne, więc nie musisz się obawiać o to, że rower będzie jeździł gorzej.

Rower elektryczny - ranking

Autor: Szymon Sonik