Rower nie ma siodełka, a trasa przejazdu jest usłana przeszkodami – te dwa elementy sprawiają, że trial rowerowy jest jedną z najbardziej widowiskowych odmian kolarstwa. Zainteresowany? Podpowiadamy, co warto wiedzieć o tym sporcie.
Historia trialu rowerowego sięga lat 80., a inspiracją do jego powstania był trial motocyklowy. W Polsce rozwój tej konkurencji kolarskiej przypada na przełom lat 80. i 90. Polacy od lat należą do światowej czołówki, a jednym z najbardziej rozpoznawalnych zawodników jest Rafał Kumorowski – trzykrotny mistrz świata i 16-krotny mistrz Polski.
Istotą trialu rowerowego jest pokonanie wyznaczonej trasy, na której znajdują się naturalne bądź sztuczne przeszkody, np. korzenie drzew, skały, strome zbocza, strumień, kręgi z betonu, samochody, itp. w określonym czasie, w ściśle ustalonej kolejności i z minimalnym kontaktem z przeszkodą. Są to tzw. odcinki mające 60-70 metrów długości i przynajmniej metr szerokości. W trakcie zawodów wyznaczone są elementy roweru, które mogą mieć styczność z przeszkodą oraz podłożem, np. wyłącznie opony lub opony razem z pedałami i osłoną łańcucha. Jeśli zawodnik pokonując trasę podeprze się nogą lub niedozwoloną częścią jednośladu, wówczas naliczane są punkty karne. O zwycięstwie decyduje jak najczystszy przejazd, czyli jak najmniejsza liczba punktów karnych.
Zawodnik jeździ na specjalnym rowerze trailowym, który oprócz tego, że jest bardzo lekki (waży nie więcej niż 7 kg) i wytrzymały oraz wyglądem przypomina model górski połączony z BMX-em, dodatkowo nie posiada siodełka. Zwykle brakuje w nim także przerzutek i amortyzatorów, a rama jest bardzo niska. Sprzęt używany przez trailowców może mieć koła o średnicy 20 lub 26 cali. Pierwszy model określany jest mianem „mod”, a drugi „stock”.
Trial rowerowy może mieć formę miejską, czyli być rozgrywany na torze złożonym z typowo miejskich przeszkód takich jak schody, wysokie krawężniki, itp. lub górską – trasa z naturalnymi przeszkodami. Trzecią odmianą trialu jest enduro, który polega na pokonaniu toru złożonego w całości ze sztucznych przeszkód.
*Jeśli chcesz zapoznać się z ofertą rowerów, kliknij w zdjęcie
Autor: Sylwia Stwora