Lampa rowerowa

Lampa rowerowa – czym kierować się podczas zakupu

on Październik 31 | in Sport | by | with 1 Comment

Kupiłeś rower, ale niestety na jego wyposażeniu nie było oświetlenia? Wprawdzie po zmianie przepisów w dzień nie musisz mieć zamontowanych świateł, jednak jazda po zmroku bez odpowiedniego sprzętu może zakończyć się mandatem. Radzimy, na co zwrócić uwagę, gdy celem Twojego zakupu będzie lampa rowerowa.


Lampa rowerowa

Zgodnie ze znowelizowanym rozporządzeniem w sprawie warunków technicznych pojazdów, które weszło w życie po 8 października 2012 roku oraz po 1 stycznia tego roku nie musimy mieć na stałe zamontowanego oświetlenia w rowerze. Możemy instalować dowolną liczbę świateł przednich i tylnych, pamiętając o jednym, obowiązkowym odblasku z tyłu, na oponie lub kole. Warto zwrócić uwagę na odpowiednie umiejscowienie lamp – powinny znajdować się na wysokości przynajmniej 25 cm, ale nie wyżej niż 150 cm od podłoża, czyli mogą być umieszczane na kierownicy.

Diodowa przednia lampa rowerowa

Diodowa przednia lampa rowerowa



Wybierając przednią lampę rowerową należy pamiętać, że pełni ona dwie funkcje – informacyjną (dla pozostałych uczestników ruchu drogowego) oraz oświetlającą, dlatego przede wszystkim należy zwrócić uwagę na poziom mocy emitowanego światła. Im ma ono większy zasięg, tym lepiej będziesz miał lepszą widocznośc po zmroku. Najlepiej sprawdzą się diody LED i modele halogenowe. Dodatkowo dzielą się na supermocne, klasyczne drogowe oraz pozycyjne. Pierwsze zapewniają widoczność jak po włączeniu świateł długich w samochodzie. Drugie pozwalają dobrze oświetlić trasę na kilka metrów przed rowerem, a ostatni typ pełni raczej funkcję sygnalizatora.

Lampa rowerowa przednia

Lampa rowerowa przednia



Z kolei lampa rowerowa tylna określa naszą pozycję na drodze. Nie musi generować długich i ostrych snopów światła, ale obowiązkowo musi być czerwona. Można wybrać model świecący jednostajnie lub sprzęt z kilkoma kombinacjami.

Lampa rowerowa tylna

Lampa rowerowa tylna



Lampy rowerowe mogą być montowane na kierownicy lub do koła za pomocą sztywnej obejmy albo paska z rzepą, klipsem czy gumką. Lampka rowerowa może być zasilana baterią typu AA lub AAA albo akumulatorem litowo-jonowym, który ładuje się przy pomocy kabla USB. Drugi typ sprawia, że sprzęt jest mniejszy i poręczniejszy.

Lampa rowerowa diodowa tylna

Lampa rowerowa diodowa tylna

Pin It

Jedna odpowiedź

  1. A ja polecam jazdę z włączonym oświetleniem przez cały dzień. Lampki zazwyczaj na bateriach/akumulatorkach wytrzymują bardzo długo, a na własnym bezpieczeństwie nie warto oszczędzać.
    A w nocy to już konieczność. Choć ja nadal spotykam „nocnych jeźdźców” bez lampek i to jest szczyt głupoty. Nie dość, że mogą sobie krzywdę zrobić, to jeszcze można na nich wpaść.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


osiem + = 13

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

« »

Scroll to top