Jogging zimą - co warto-wiedzieć

Jogging zimą – co warto wiedzieć

on Grudzień 11 | in Sport, W mieście | by | with No Comments

Jeśli uwielbiasz biegać na łonie natury to w zimowe dni, aby utrzymać formę, wcale nie musisz przenosić się na bieżnię w fitness klubie. Jogging zimą jest szalenie przyjemny, a co ważniejsze – mniej męczący niż latem, bowiem na mrozie biega się łatwiej. Zadbaj więc o odpowiedni strój i ochronę dla stawów, naucz się techniki oddychania w ujemnej temperaturze i ruszaj na biegowy szlak.

Ubierz się odpowiednio

Odpowiedni ubiór to podstawa dla uprawiania joggingu w zimowych miesiącach. Ważne jest, aby nie tylko nie przemarznąć, ale też zbytnio się nie przegrzać. W obu przypadkach grozi Ci bowiem przeziębienie. Założenie ocieplanej kurtki na treningowy dżersej na pewno nie będzie dobrym pomysłem. O wiele rozsądniejsze będzie włożenie kilku cieńszych warstw (np. dwóch T-shirtów), a na wierzch cieplejszej bluzy oraz chroniącej od wiatru i wilgoci kurtki, czyli tzw. ubiór na cebulkę. Warto zadbać o grubsze skarpety z oddychającego materiału i sportową bieliznę odpowiednią do ćwiczeń w niższych temperaturach. Pod spodnie dresowe załóż getry lub legginsy, aby dodatkowo osłonić nogi od zimna. Przed chłodem koniecznie chroń też dłonie (tu niezbędne będą rękawiczki) i uszy (przyda się czapka lub przynajmniej opaska wykonana z mikrofibry). Wybierając strój kieruj się wskazaniami termometru i ubieraj się tak, jakby na zewnątrz było o przynajmniej 5 stopni więcej, niż jest w rzeczywistości. W miesiącach zimowych szybko zapada zmrok, więc pamiętaj o przypięciu odblasków do ubrania.

zestaw-czapka-i-rękawiczki-do-biegania-asics

Zestaw do biegania zimą złożony z czapki i rękawiczek

Dobierz odpowiednie obuwie

Buty do zimowego joggingu muszą zapewniać większą przyczepność od tych, w których biegasz wiosną i latem. Ponadto powinny utrzymywać odpowiednią ciepłotę stóp i być nieprzemakalne, zwłaszcza, gdy zamierzasz podjąć bardziej forsowny bieg przez świeży śnieg. Najlepszym wyborem będą buty z membraną Gore-Tex. Jeśli zima poskąpi śniegu (będzie tylko mroźno, ale nie ślisko), wówczas możesz spróbować biegać w letnim obuwiu.

czerwone-buty-do-biegania-w-zimie

Czerwone buty do biegania w zimie

Chroń stawy

Wyziębienie stawów i ścięgien może skończyć się bólami po zakończonym joggingu. Unikniesz ich, jeżeli ochronisz stawy dodatkowymi opaskami ocieplającymi. Z tego samego powodu pomiń rozgrzewkę statyczną przed joggingiem i przejdź od razu do przysiadów i podskoków.

getry-do-uprawiania-joggingu-zimą

Ocieplane getry do zimowego joggingu

Naucz się właściwie oddychać na mrozie

Konieczna jest ochrona dróg oddechowych przed ich dostawaniem się zimnego powietrza, dlatego tak ważne jest opanowanie techniki wdychania powietrza nosem (ogrzewa się wówczas), a wydychania ustami. Dla niektórych może być to trudne i mogą próbować wdychać powietrze przez usta. W takim przypadku trzeba osłonić dół twarzy bandaną lub nosić czapkę – kominiarkę. Pozwolą one (w niewielkim stopniu, ale jednak) ogrzać wdychane powietrze.

salomon-chusta-bandana-niebieska

Niebieska bandana Salomon

Zmniejsz tempo biegu

W mroźne dni unikaj forsownych biegów, stawiaj raczej na jogging w wolniejszym tempie, urozmaicany marszobiegami. Skróć dystanse do kilku kilometrów, a trasy planuj tak, aby zaczynały i kończyły się w pobliżu Twojego miejsca zamieszkania. Gdy słupek rtęci spadnie do minus 20 stopni, wówczas zostań w domu; będzie już zbyt zimno na przyjemny jogging. Po skończonym biegu wykonaj w mieszkaniu ćwiczenia rozciągające, weź gorącą kąpiel i wypij rozgrzewający napar herbaciany.

czarne-buty-do-biegania-z-goreteksu

Buty do uprawiania joggingu wykonane z goreteksu

*Aby dowiedzieć się o produkcie, kliknij w jego zdjęcie.

Pin It

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


5 × cztery =

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

« »

Scroll to top