Podstawowym obowiązkiem, który linie lotnicze muszą zrealizować w przypadku najczęstszego uchybienia, czyli ponad dwugodzinnego opóźnienia lotów do 1 500 km, jest zapewnienie pasażerom bezpłatnego wyżywienia oraz napojów nawet w momencie, kiedy przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za nieprzewidzianą zwłokę. Linie lotnicze są również zobowiązane do umożliwienia każdemu pasażerowi dwóch rozmów telefonicznych bądź wysłania dwóch faksów/e-maili.
W przypadku opóźnienia trwającego dobę bądź dłużej, prawa pasażera linii lotniczych gwarantują nam zorganizowany nocleg - bezpłatny dojazd do hotelu oraz zakwaterowanie w nim. Ponadto przewoźnik ma także obowiązek zapewnić nam alternatywny lot w najwcześniejszym możliwym terminie - nawet u konkurencyjnych linii lotniczych.
Odszkodowanie przysługuje nam, jeśli lot został odwołany bez przynajmniej dwutygodniowego uprzedzenia, jest opóźniony o ponad trzy godziny (w przypadku lotów o trasie powyżej 1 500 km), a także jeśli nie wpuszczono nas na pokład samolotu wbrew naszej woli (np. w przypadku gdy sprzedano więcej biletów, niż jest miejsc w samolocie). W takich sytuacjach prawa pasażera linii lotniczych pozwalają nam domagać się rekompensaty przede wszystkim w formie pieniężnej, ewentualnie w formie vouchera lub konkretnych usług. Do ubiegania się o odszkodowanie wystarczy jedynie bilet elektroniczny, a kwota rekompensaty może wynieść od 250 do nawet 600 euro w zależności od długości trasy.
Niestety, odszkodowanie nie przysługuje nam, jeśli lot został odwołany z powodu okoliczności niezależnych od przewoźnika (np. złe warunki pogodowe, destabilizacja polityczna) – w takiej sytuacji mamy jednak możliwość otrzymania od linii lotniczych zwrotu kosztów biletu, przeniesienia rezerwacji na wskazaną przez nas datę bądź zapewnionego dojazdu alternatywnym środkiem transportu do punktu docelowego.
W przypadku bagażu zarejestrowanego, który został zgubiony, uszkodzony bądź dostarczony z opóźnieniem, możemy ubiegać się o odszkodowanie w wysokości do 1 220 EUR za sztukę. W sprawie bagażu podręcznego sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Możemy otrzymać odszkodowanie, jeśli został on uszkodzony z winy przewoźnika, jednak musimy w tym celu złożyć skargę w terminie do 7 dni od lotu. W przypadku przewozu wartościowych przedmiotów kwota odszkodowania może ulec podwyższeniu, jednak w tym celu musimy najpóźniej w trakcie odprawy przedłożyć liniom lotniczym specjalnie oświadczenie, co wiąże się niestety z dodatkową opłatą.
Autor: Sylwia Stwora